Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikett: stickning
Läst 15130 ggr
LinaN
0

maskuppläg för halsduk?

jag blir tokig! stickning är eg inte min grej!

men iaf, jag ska sticka en halsduk av ett acrylgarn som bara ligge ro skräpar, strl 4 på stickorna o garnet är normaltjockt.

jag testade först med 80 maskor, och det blev nästan som en hel jädra tröja av det, testade sedan 45 maskor o det blev förmycket det med.

Hurmånga maskor blir lagom för en halsduk på ca 20-25 cm bredd? Jag vill helst itne behöva repa upp en tredje gång…

finns det inte ngt sorts knep för o veta att si o så många maskor går det på en cm?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

[SusanneKs]
0

Det går bra att räkna ut det om du ännu inte har repat upp ditt senaste försök. Ta fram måttbandet och mät upp hur bred halsduken blev med 45 maskors upplägg.

Räkna sedan ut 45 delat med det måttet du fick fram. Svaret ger hur många maskor per cm som just du stickar med när du använder de stickorna och det garnet ihop med det mönstret du valt. Sedan är det bara att multiplicera svaret med önskad bredd i cm.

Ska du vara riktigt noga så ska du tvätta din lilla provbit och låta den torka innan du mäter.

parsley
0

Kolla på banderollen, om det finns någon till garnet. Där ska det stå antal maskor per 10 cm. Ta det maskantalet * 2 så har du ett ungefärligt maskantal för 20 cm. Eller lägg upp så många maskor på stickan att det ser ut att bli en lagom bred halsduk. När det gäller halsdukar kan man göra det så enkelt för sig.

LinaN
0

tack för hjälpen, jag gav mig på det en tredje gång o lade upp 35 maskor, nu ser det plötsligt smalt ut men det rättade till sig efter, några varv.

Facklan
0

jag hade kollat på http://garnstudio.com/lang/se/kategori_oversikt.php vad dom har på olika halsdukar o då kan du få en hum …

Jag brukar ha 15 - 25  maskor beroende på hur tjockt garnet är !!

Lycka till !!!

Ewerhof
0

Jag håller på att sticka en halsduk som är lite för bred. Meningen är att jag sedan ska vika den på mitten och sy ihop den några decimeter på mitten, vid ena sidan, då blir det som en huva på mitten. :)

vickan1976
0

#5 Vilken kul idé! Det vill jag också prova någon gång.

Ett annat tips om man inte orkar sticka så långt, är att lägga upp ojämnt antal maskor och sticka lite mer än hälften så lång som man vill att den färdiga halsduken skall vara. Sedan när man maskar av så släpper man varannan maska och repar upp dem. Halsduken blir luftig och snygg. Detta gör mina elever ofta!

Ewerhof
0

#6 Ha-ha! Ja, alla sätt är bra utom de dåliga! :D

vickan1976
0

#5 Lägg gärna ut en bild när den är klar! Vore kul att se hur den blir!

MegN
0

Jag såg en bekant med en läcker "halsduk" för något år sen. Den var c:a 40 cm bred och … kanske 1 m lång. Men sen var den ena kortänden fastsydd mot sidan av den andra kortänden (obegripligt?) så att hela halsduken bildade en sorts droppform. Hon bar den över axlarna med "hörnet" mitt fram. Bakifrån såg det bara ut som en draperad halsduk, framifrån som en sorts poncho. Läckert! Den var dessutom stickad i ett lurvigt, tunt garn och med tjocka stickor så att maskorna var stora och glesa.

Ellsa
0

Jag kan inget om sådant :)

parsley
0

http://www.lionbrand.com/patterns/kwec-lacePoncho.html #9 liknande den här i modellen, kanske?

LinaN
0