Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikettsömnad
Läst 4837 ggr
moondancer
0

Mantel

Behöver hjälp med att hitta mönster till en mantel, gärna i stil med vikingarnas mantlar. Någon som känner för att hjälpa mig?

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Ewerhof
0

Gå in på sajterna Medeltid och Lajv där har de länkar till butiker med mönster för den tidsandan.

moondancer
0

kan kolla in där, och hoppas på att hitta ngt bra. Men förslag härifrån skulle fortf uppskattas

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

MegN
1

En mantel är superenkel att få till: klipp bara ut en halvcirkel! Själv gjorde jag en nästan fotsid mantel av 150 cm brett ylletyg (fast jag tror det var lite syntet iblandat för tyget är så mjukt och och gosigt). Tygåtgången blir då 3 m - dvs dubbla bredden. Sen kan du antingen ha den som den är (enligt original) eller klippa ur en liten halsringning. Du fäster ihop den med brosch / syr på spänne (hyska+hake) eller två band som du knyter ihop. Om du använder riktigt ylletyg (och kraftigt) behöver du knappt fålla (det gjorde inte jag - och den har hållit i fyra år utan att fransa) men det går förstås att bandkanta såväl framkant som nederkant. Men obs! det går då åt 3 m band till framkanten och typ 5 meter till fållen runt om (om jag minns rätt från skolmatten är omkretsen på en cirkel = 2*pi*radien, här har vi en halvcirkel alltså = pi*radien, där radien=150cm => 471cm…!).

Sen kan man lyxa till det och fodra manteln, eller göra den i form av ett antal "kilar", då faller den snyggt. Det finns även mönster på mantlar som har "skräddade axlar" och alltså ligger ännu tjusigare på.

[SusanneKs]
0

Mantlar har sett olika ut under olika tider. Vårt äldsta bevarade plagg är Gerumsmanteln. Den hittades av några som grävde torv i Västergötland. Det är en spännande historia och ett kriminaltekniskt mysterium.

Manteln finns utställd på Historiska museet i Stockholm. Man kan se ett foto på hur den ser när den är utbredd till en stor oval, ungefär 2,5 meter lång och 2 meter bred. Manteln har burits dubbelvikt och varit hopfäst framtill. Det syns i montern som innehåller den äkta varan.
Materialet är tunt spunnen ull i två färger och den är vävd i 4 skafts kypert med färgeffekt och har det klassiska urgamla hundtandsmönstret. Det ger ett fint fall åt plagget utan att det behöver vara format på annat sätt. Otroligt skickligt gjort. Man har skurit ut ovalen ur ett rakt stycke tyg och sedan kastat runt kanten, först åt ene hållet, sedan åt det andra hållet.

Mönster till mantlar finns bevarade i några hällristningar. Jag har själv sett sådant i skänska Brantevik nära Simrishamn. Där finns både vuxen- och barnstorlek inristade i stenen.