Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikettsömnad
Läst 3885 ggr
LinaN
0

Sy kuddöverdrag?

Litet tipps o råd, jag ska sy mig ett gäng kuddöverdrag. Jag vet hur man gör rent praktiskt men hur beräknar jag måtten?

kuddarna som ska få fodral är 30x30 cm och 50x50 cm. För om jag bara klipper ut några fyrkanter o syr ihopa så är risken att de blir för trånga ändå….

någon som har emr vana på att sy kuddar som kan råda mig?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

vickan1976
0

Jag syr oftast kuddfodralen som örngott så man lätt kan ta av och tvätta dem, men jag har ju småbarn.

Fodralen brukar bli bäst om de är lika stora som kuddarna när de är klara, så jag hade klippt två bitar 32 gånger 32 cm och sytt med 1 cm sömsmån.

LinaN
0

#1 hade tänkt göra som "örngott" så man kan ta av o tvätta, man vet aldrig när katten spyr upp en hårboll liksom ;)

LinaN
0

uscha, orkade inte göra några idag. har städat hela veckan inför kalaset idag så nu tog jag det bara lugnt, löste bekymret genom att ta neutrala vanliga örngott och sätt aom  de stora kuddarna….. vek in kanten o hoppas de håller sig snygga tills kalaset ^^

De små kuddarna har ju redan ett "örngott" fast fastsytt o ser rätt ok ut, till skillnad fårn de här andra kuddarna.

men bilder kommer sen när jag väl blivit klar med nya örngott nåndag.