Yarn painting / garn-målning??
Jag är mycket, mycket fascinerad av Huichol och deras speciella konst. De "målar" med garn, och av det lilla jag kunnat läsa mig till så använder de en slags bivaxklet på bark eller trä.
Mot alla odds: är det NGN här som kan denna konstform tro??
Inkluderar lite smakprov:
www.flickr.com/photos/strph/96378877/ Posted by strph: http://www.flickr.com/photos/strph/ Creative Commons License: http://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/" />

Mycket vackra arbeten!
Hej Trumman :-)

Ojdå, de var häftiga. Garnet sys alltså inte? Det är ingen broderi så? De limmas fast med det där kletet eller? Ursäkta min okunnighet, men kan du säga vad Huichol är?
"Garnet syns alltså inte?" O_O Vad menar du, jag ser det ganska klart och tydligt jag :)
Huichol är ett mexikansk indianfolk med stark shamansk tradition.

Jo, garnet ser pålagd ut, men det gör det ju även med olika broderitekniker. Det här är spännande. Det skulle vara väldigt roligt att lära sig, helt klart.
SYS sa du ju :) syns trodde jag du menade - sorry, felläsning!
Nej precis, det bara läggs på, ringlas och kletas fast tydligen. Jag tycker de är enormt vackra, och de är ikoner på ett sätt, eftersom de visar Huichols shamanska ceremonier, peyoteritualer och andevärldar.
Men även det mundana, vardagliga har givetvis sin plats. Jag antar att det inte är så svårt att komma igång med, egentligen, men det skulle vara roligt att se lite av teknikerna / verktygen de använder.
Jag får googla lite mera :)

Då förstår jag att det blev en missuppfattning. Jag måste säga att dessa riter kittlar i mig alldeles extra med sina ikoner och symboler. Man är väl lagd åt det hållet, antar jag.
Bild nr. 2 är helt min stil :) Otroligt vackert och något jag gärna vill veta mer om :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
#7 Enig!
2:an berättar om precis en sådan helig ceremoni som jag nämde. Jag ska se vad jag kan läsa ut av den rakt av, sen finns det säkert siterpå nätet med förklaringar.
* Man ser peyote-kaktusen i mitten (uppifrån med sin rotkropp) omgiven av andra peyote-kaktusar (lite från sidan).
* Nere till höger ses en blå hjort som är ett, för peyoteceremonin, heligt andedjur.
* Längst i syde brinner farfar Eld, längt upp har vi vår egen Sunna. Solen.
* De behornade människorna runt om kanske är shamaner, eller andar.
* Jag tror han till vänster om sol sjunger.

När jag var yngre 'målade' jag så där med garn och vanligt trälim på flaskor och tomburkar. Tror att jag hittade det i någon bok på biblioteket om indiankonst.