Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikettnålbindning
Läst 3478 ggr
bosse
0

Palmblads matta.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här om dan såg jag en kvinna som med otroligt flinka fingrar tillverkade nånting, så jag fotade henne och fick veta att hon höll på att göra en matta av palmblad.

bosse
0

Och här i närbild. Fotot är taget i östra Uganda i en liten by nära Mbale och Mount Elgon.

PaulaW
0

Det ser ut som någonslags flätning. Syr hon ihop remsorna till en större matta sedan?

bosse
0

Rätt gissat. Och det som förundrade mej mest var att den var så mjuk och böjlig.

PaulaW
0

Synd att vi inte har palmblad här.Skrattande

Jag har vävt mattor i halm, inte mjukt och böjligt men däremot slitstarkt.

bosse
0

Jag köpte mattan idag för $3 och jag gav henne 30 c i dricks. Jag har inte hunnit ladda ner fotot så det kommer senare. Denhär mamman broderar och hon ville ha $6 för 4 tablets plus en stor duk. Hon hade i ljusblått och denna i vitt. Det är väl billigt, eller?

PaulaW
0

Ja, det var billigt. Köpte du?

bosse
0

Här kommer mattan jag köpte. Jag väntar med dukarna tills jag åker i slutet på mars. Sen har jag inte fått OK från chefen ännu för hon i sin tur tänker sälja dom i sin shop.Oskyldig

bosse
0

Här kommer mattan jag köpte. Jag väntar med dukarna tills jag åker i slutet på mars. Sen har jag inte fått OK från chefen ännu för hon i sin tur tänker sälja dom i sin shop.Oskyldig

PaulaW
0

Och tjäna en massa förstås?

Kantningen på mattan är densamma som när man väver med halm, för att halmen skall hålla sig på plats.

bosse
0

Chefen är ett naturligt business geni och jag får knappt komma in i shopen för jag ger helst bort saker och ting. Jag passar dock bra som dragplåster utanför shopen. Jag ser så ärlig ut.Generad

PaulaW
0

Visa gärna mer av dessa handverk här.