Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikettnålbindning
Läst 2351 ggr
Ayena_old
0

Lappteknik

Finns här någon som har bra sidor där man kan få ideer till lappteknik. Har lite tyger som jag tänkte göra ett sängöverkast med. Jag är bara en enkal amatör så det får inte vara för svårt. Mest någon idé att spinna vidare på.

Ayena

vickan1976
0

Jag vet inte om det finns några bra sidor på nätet, däremot finns det massor med fina böcker på Biblioteken och kanske på bokrean.

Det lättaste är att riva fyrkantiga rutor och lägga upp dem på golvet så som du vill ha dem. Sedan syr du ihop dem i remsor, stryker isär alla sömsmåner, och syr sedan ihop remsorna med varandra och stryker igen.

Sen kan det vara snyggt att avsluta med 1-3 hela tygremsor som du syr fast runt hela lapptäcket….svårt att förklara…

Ayena_old
0

Sådär gjorde jag faktiskt med mitt första (och enda hittills) överkast. Efter detta lade jag ut fyllnadsmaterial och sedan quiltade jag detta med ett underlakan på baksidan. Det blev jättebra. Det jag är ute efter nu är idé på vad jag kan göra med mina offwhite tyger. Har idétorka just nu :-)))

PaulaW
0

Testa med att dra linjer på en A4 ark på olika sätt och färglägga dem och fundera sedan kring hur de kan bilda ett mönster. Så gjorde jag när jag skulle väva en matta i röllakan.

Ayena_old
0

Ja det var ju ett bra förslag. Måste ju köpa några fler tyger också. Jag vet vilken färgsättning jag vill ha i alla fall. Det där kan jag ju också göra i datorn i PSP !

PaulaW
0

Klart man kan använda datorn! Själv tycker jag att det där med penna och papper i skapandeprocessen är sinnligt på något sätt. Jag kan sitta och göra sådant vid frukostbordet när "världen" fortfarande inte hunnit komma ikapp mig. Tänker inifrån då, så att säga.

kickelina66
0

Det finns hur mycket som helst om lapptäcken på nätet. sök på quilt.

några förslag:

http://www.quiltandgo.com/sv/default.html

rikstäckets hemsida har många bra länkar.

http://www.rikstacket.com/

men som sagt det finns mycket mer på nätet.