Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etiketttovning
Läst 13671 ggr
LinaN
0

Hur tovar man?

hur bär man sig åt för att tova saker o ting?

jag vill tova små tossor/inneskor till mina småsyskon som går på dagis där det är väldigt kallt om golvet på vintern. Hade tänkt att när tossorna är klara ska jag belägga sulan med flytande latex så det blir litet grepp på dagissgolvets annars tokhala golv.

men hur ska jag bära mig åt? 

jag har grönsåpa och gulsåpa hemma, ull ska jag skaffa. Kardor har jag… men därefter? exakt hur bär ajg mig åt? Hur beräknar jag mängden ull som går åt? Hur mycket ska jag beräkna så att det itne krymper alldlees förmycket osv osv….

tack på förhand! 

ja, o så vill jag ju ävne lära mig tova så jag kan göra fler saker själv till mina vikingadräkter.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

isnornin
0

jag vill också veta

MVH Isnornin

LinaN
1

hade ju vart perfekt för en artikel, lär dig tova i ett antal steg ^^

[SusanneKs]
0

Så väldigt lätt är det inte att beskriva tovning. Det finns en bra bok av Gunilla Pateau-Sjöberg. Den finns att köpa fortfarande och man kan säkert låna den på sitt bibliotek.

Allra bäst är att gå en kurs. Då kan läraren visa handgreppen och kolla om man gör rätt och ge tips som passar vid just rätt tillfälle.

I princip ska man tillverka filt av kardad ull och man behöver just kardad ull  som man lägger ut i några lager. Man drar ut jämna tussar och lägger ut dem som taktegel så jämntjockt som möjligt. Alla ullfibrer i samma lager ska ligga åt samma håll. Nästa lager läggs ut vinkelrätt mot föregående. Man brukar göra tre eller fyra lager. Sen stänker man på varmt såpvatten och börjar smeka ullen med handflatorna, mjukt och försiktigt med roterande rörelser. När ullen börjar hålla ihop kan man jobba hårdare, vända sjoket och förtsätta bearbetningen. Stänk på varmt såpvattem vid behov.

Man bör jobba hårt tills det inte går att få ihop ullen mera. Skölj  och låt torka

Mät hur stort ditt arbets var före bearbetningen och sedan efteråt så får du veta hur mycket just den den sortens ull krymper. Det finns ull som filtar sig lätt och det finns sån som knappt går att krympa.

isnornin
0

Tack!! Jag tror jag ska klara av det:)

MVH Isnornin

Vanja-K
0

Kom till min skola om du bor i Stockholm, så visar jag.

isnornin
0

Synd att man inte bor i Stockholm:(

MVH Isnornin

irode
0

Jag bor i Hässleholm och går en kurs i tovning på Vuxenskolan. Kanske där finns en kurs när dig?

Annars finns bra böcker att köpa - kanske går det att låna på biblioteket.

:-) Inge

LinaN
0

Finns det ngn som håller tovningskurser i vänersborg/trollhättan/uddevalla?

Häsleholm kan gå när ajg är nere o hälsar p åfamiljen,,,

[SusanneKs]
0

Kolla med de lokala studieförbunden! Jag hittade en hel del i dina trakter genom att söka på internet. Det blir för mycket för mig att skriva ner allt.

Sök först på studieförbund+"Västra Götaland". Då får du upp en lång lista. Gå sen in på ett i taget och sök på tovning, så får du veta mera.Det finns ställen som ger helgkurser och det finns sådana som ger grundkurs och sedan ger möjlighet till vidare utveckling.

Hemslöjden i ditt län borde också kunna ge dig tips.

LinaN
0

Tack :D

isnornin
1

Jibbi, jag klarade det!!! Det blev ju inte perfekt, men jag är glad! 2 sitt plädar blev det, den ena var jag lite snål med ull på, den andra vlev helt ok, roligt var det:) Nu blir det att köpa mera ull och träna mera!! Tack för tipsen!

MVH Isnornin

[SusanneKs]
0

Va bra isnornin!

Du kan ju börja variera dig med lite färger nu. Lägg ut ett spegelvänt mönster i någon färg på arbetsytan innan du bygger på med lagren och tovar ihop arbetet. Det blir aningen suddigt i konturerna men rätt så häftigt ändå.

Man kan också tova ett litet flak i färgad ull som man klipper/skär ut figurer ur. Lägg ut spegelvänt upp och ner på arbetsytan och täck det hela med lager som förut. Det blir bättre konturer på det här sättet.

Ha det så kul!

isnornin
0

Tack för hjälpen! Det finns bild i mitt fotoalbum på mina sitt plädar:)

MVH Isnornin

isnornin
0

Jo jag undra en sak till;) nu har jag tovat ihop en till sittpläd, ska jag tvätta den i tvättmaskinen nu, eller är den klar som den är?

MVH Isnornin

isnornin
0

Jag har blivit helt såld på tovandet!! Var i dag på stan, köpte två påsar med isländsk kardad ull, oj vad det ska bli skoj!

MVH Isnornin

[SusanneKs]
0

#14 Inte behöver du tvätta den ännu mera nu. Du har ju använt en hel del såpa redan och dessutom så bildar ullfettet plus fårets svett en tvållösning tillsammans med vatten. Det behövs bara att man sköljer ordentligt.

Om du har tovat ihop ordentligt så kan grejen inte krympa mer, ganska så praktiskt tycker jag.

Javisst är det kul när man hittar "sitt" hantverk!

isnornin
0

#16 tack!:)

MVH Isnornin

PaulaW
0

Den här sajten lever bra helt utan min hjälp, men Susanne har verkligen varit en värdefull resurs här under min bortavaro. Tack Susanne! Du är värd en fång rosor!

Stormhatt
0
Besika
0

undrar just om det skulle gå att tova mina afghanhundars päls jag får över när jag borstar…

LinaN
0

afganpäls borde ju gå att tova det är ju fina långa fibrer coh hyfsad ull, själv brukade ajg samla pälsen av mn kanin när jag var litet för att göra ngt av, men jag mitt pucko tovade pälsen för att dne tog mindre plats då ^^

bara gnuggade den mellan handflatorna tills den var en solid pälsknapp ^^

Besika
0

det var någon någon gång som sa att man inte kan spinna garn av afghanpäls för den saknar "hulligar"… Men det är ju en annan sak. När jag "tömmer" borsten från hår ser det redan tovat ut… ska testa och återkommer med rapport! :)

PaulaW
0

Det är tveksamt om det går att tova hundpäls. Fårpäls har ju hullingar som hakar i varandra, det är därför det går att tova. Om man spinner med hundhår är det klokt att blanda i lite fårull, det blir lättare att arbeta då och fibrerna är inte så glatta. Även om man tussa ihop hundhår till en tovningslikande sak går det alltså att dra ut håren från nystanet, eftersom de är så glatta. Men fårull går det inte. Förstod ni hur jag menar?

Besika
0

#23, jajjamen, jag hajar! :)

LinaN
1

men schäfer o afghan är ju två vit skilda pälslag…… vissa kanske lämpar sig mer än andra?

man kan ju göra garn av nöthår ju….. bara en tanke såhär alldlees för sent om kvällen.

Stormhatt
0

Om man blandar hundpälsen med ull så ska det gå. En kompis gjorde en mössa av päls från min hund (samojed) blandat med fårull.

PaulaW
0

Jo visst har olika hundar helt olika pälsslag, men principen gäller i alla fall. Hundhår har inte de hullingar som behövs för att ullen skall tova sig. Inte ens all fårull har det, till exempel ryaullen och vissa köttraser. Om man använder hundhår i tovning, kommer håren att krypa ut ur arbetet så småningom, det får man räkna med.

[trumman]
0

Ok, tillbaka till tovningen!

Jag vill bli bra på att tillverka trumpinnar (eller ja, huvudena på dom) av tovad ull men får sällan till det. Det ska ju bli ovala bollar men jag får tji varje gång känns det som - vet inte riktigt vad jag gör för fel heller.

Ngn i Skellefteå-trakterna här inne som skulle kunna hjälpa till?

PaulaW
0

Bygg upp formen lager på lager. Knugga i handen först en liten ulltott i den formen du vill ha den med hjälp av såpavatten. Sedan drar du på ett skal med kardad ull och jobbar den runt den första. Under arbetets gång ser du var du måste ha mer ull, har alltså full koll. Överst kan du tova lite färjad ull så att du får lite fräcka huvuden på dina trumpinnar. Lycka till.