Gör inte som jag.
Jag tänke börja virka. Glad i hågen gick jag och köpte garn och virknål mönster hade jag hittat i en tidning. Jag skulle virka ett överkast. Till dubbelsängen!!!!! Ett halvår med virkningen och flitiga besök på symötet gick som en dans. En sida blev klar. Sedan gick luften ur mig.
Nu ligger det långt uppe på vinden och blir nog aldrig klart.
Till Alla nybörjare vill jag ge rådet börja med något litet. Varför inte grytlappar eller någon liten duk.
Lycka till!

Det är ju förstås en bra idé. Ofta har man stora ambitioner och saker blir liggandes. Om du inte lyckades göra ett överkast till en dubbelsäng, varför inte avsluta den och göra ett överkast till en enkelsäng? Eller använda den som textil på en soffa? Jag förstår att den är tung, så förslaget att hänga upp den som en gardin kanske inte är så lyckat, men se till så du får chansen att njuta av de otaliga timmars arbete du lagt ner.
Vilken bra idé att göra en överkast till enkelsäng i stället.
Hämta ner virket från vinden igen
.

Jag talar om egen erfarenhet. Tillhör gänget som har haft halvfärdiga arbeten liggandes.
Vem har inte det. Det är nog mycket vanligt..att inte blir färdig.

Jag virkade i längder som sedan skulle fogas ihop. Mönstret var rosranka. Nu kom jag på att det kanske går att abvända som panelgardiner med något matchande tyg. Hmmm, undrar om jag kan hitta igen det på vinden. Får börja rota lite där så kanske det blir städat lite där också. Två flugor i en smäll.

Det där med gardin var tydligen inte så dumt i alla fall.
Då förstår jag. Va roligt att få hänga upp sådant som man jobbat så hårt med! Lycka till!
Hoppas du hittar dem och fixar det.
När jag flyttade i julas KASTADE jag alla halvfärdiga arbeten i ambitionen att börja ett nytt liv utan dåliga samveten.
Jag sparade en del material av de som tillhör favoriterna (moulinégarn, rent ull-bomullsgarn, bomulls/linnetyger), men gav bort det mesta till fritidshemmet på vår skola. Jag har knappt kvar mina gamla beskrivningar, eftersom jag tänkte att jag gör ju aldrig om dem…
Vi har än så länge inte kommit i ordning så pass att jag har koll på det lilla jag har kvar, men tanken är att jag skall få den där ordningen som gör det ROLIGT att handarbeta och inte bara tvånget att få gammalt tjafs färdigt.
I dessa samlingar ingick ett halvfärdigt överkast. Det gick till någon loppis någonstans (Det som var klart, var klart, inte halvfärdigt, men räckte kanske som överdrag på en fåtölj).
Jag måste befria mig från dåliga samveten, om det skall vara roligt fortsättningsvis.
Numer pensionär i Nynäshamn

Jag tror ändå att om man lyckas samla ett antal intresserade kan det bli roliga möten vid handarbete, man och dryck. Men det är ju inte alltid så lätt att samla grupper. Kanske går det via studieförbunden?

Margareta, jag håller med dig, klart att det ska vara roligt annars är det ju ingen ide att ens börja handarbeta.
**Jag älskar att virka, men nu bor vi i husvagn. Hur mycket gardiner och dukar behöver man då. Det kliar i fingrarna efter att få virka. I vårat gamla hus skulle jag precis börja med att göra fönsterremsor till alla fönster, tur jag inte började. Vad skulle jag göra av allting.
En vävstol skulle jag också vilja ha, jag älskar att väva, bara jag kommer på något snyggt mönster.
Brodera tycker jag också är kul, men har inte hittat något snyggt delfinmotiv då jag är galen i delfiner och lila.
Men däremot har jag kommit på ett eget delfinmönster som ska bli virkade gardiner. Får väl bli någon gång när man har pengar, antagligen när man sitter på hemmet kan jag tänka mig.
Sticka tycker jag också om. Är jättekul. Men tycker det är svårt att göra kläder till sig själv då jag gör efter mönster så kommer jag aldrig i dom. Vet inte hur jag ska få till det. Några förslag ??**

Jag mäter omfånget på mig själv. Sedan gör jag en provbit och räknar hur många maskor som får åt. Stickar runt med rundstickor och höftar ärmhålen Tröjorna brukar bli alldeles lagom då. Jag brukar ta lite extra svängrum i tjocka tröjor, och det ser ju enbart bra ut.

Mitt livs storverk är överkastet till dubbelsängen. Det tog mig tio år! Tröttnade emellanåt, men så kom det fram igen och blev en ruta då och då. Det trevliga med att virka rutor var att jag kunde göra det på flyg. En stickning har man inte plats för när man reser ekonomiklass.
Sedan har jag använt mig av virkningen, när jag en period reste som IT-pedagog till svenska ambassader runt om i världen. Jag drog liknelsen med att virka: "Första fem rutorna behövde jag mönstret, sedan går det av sig själv. Jag ser vad jag ska göra. Samma med datorprogrammen. Följ mina nedskrivna anvisningar i början. Efter fem gånger sitter det." Då avdramatiserades IT-skräcken hos gamla diplomater.

Under de tio år som rutorna lades på hög hann jag använda dem till annat också. En gång satte jag ihop två rutor till en see-through topp en midsommar. Då när jag var ung och smal.
Virkade i mattvarp förresten. Det överkastet håller.

Vilket överkast! Stolt måste du känna dig för detta arbete. Men tungt måste det vara om det är virkat av mattvarp.

Ja - men fördelen med ett tungt överkast är att jag kan bädda slarvigt. Det ser snyggt ut, eftersom överkastet plattar till sängkläderna. Det jobbiga är förstås när det tvättas. Går ned i tvättmaskinen men då är det tungt att ta upp det.

Jag har vävt och använt trasmatta som överkast. Vävde den tunn och lite smidig så att den skulle fungera. Men den är tung att tvätta, så jag förstår dig. Jag har ju två hundar och när jag inte är hemma vilar de sig gärna i sängen. Sådant får man ju ta hänsyn till med val av överkast. Tänk vad de skulle ha roligt på din överkast när de skall till att "bädda"!

Man ska ju ta det lite lugnt i början innan man har kläm på det riktigt… Jag började med grytlappar när jag var 8 och sen har det blivit mer av bara farten..
#16 Jättesnyggt överkast!!!
Jag har flera halvfärdiga alster liggande jag med och jag har inte virkat på åratal nu sedan jag återupptog korsstygns broderierna igen.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Man gör det som man tycker är kul. Och handarbete skall vara kul, annars är det ingen idé
I vår ullgrupp har vi kul åt att vi alla har påssjuka, dvs påsar i mångd med mer eller mindre färdiga arbeten 
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

Skall ni inte samlöa ihop era påsar och se vad ni kan göra med dem?
=0) Min granne hade ett sängöverkast som hon hade slutat på när hon hade kommit halvvägs som jag tog över och gjorde klart till henne. Sen kom jag på den lysande idén att istället för att virka hela sängöverkast till mig själv, virkar jag klart den biten som är kvar på andras! Så tjänar jag ju en slant också =0) Riktigt smart om jag får säga det själv

Absolut! 
Och många bäckar små…
Hej, första gången jag är inne på denna sajten.
# 13 Snyggt överkast! Gillar också att handarbete, mest virkning och korsstygn. 
#13. Har du kvar mönstret till överkastet?
#13: Jättefint överkast, men det jag verkligen vill ha är rummet och utsikten! :-D Ååå, så ljuvligt att vakna där.

Jag håller fullständigt med dig, Abigail Gabble
Just nu har jag två saker på gång, en duk som kommer från min svärmor, hon har börjat på den och blev sedan sjuk, jag tänker göra den klar under sommaren.
Den andra är en tröja till barnbarnet av sk "pälsgarn" den blir jättekul.

#26 Jo jag tror nog jag har det kvar någonstans. På den tiden jag höll på gjorde jag en mängd fotokopior eftersom jag bar virkningen med mig till olika platser.
#30 Om du har det kvar så skulle jag vara intresserad av mönstret. Är en riktigt virkmoster; jag bara älskar virkning. Det är en sån härlig avkoppling.

Jag är nog också intresserarad av mönstret. Det är lite lagom att ha med sig när man är ute och reser.

Nu har jag tänkt om. Det blir inga gardiner. Jag ska fodra med typ canvastyg göra långa fransar och göra en hängmatta. Har sett bilder på sådana i flera heminredningstidningar och trädgårdstidningar priserna är skyhöga. Vill gärna ha en snygg hängmatta så då slår jag två flugor på smällen och tjänar en slant på att inte köpa färdigt.

Kreativt! Du ser, det stora jobbet var mödan värt. Vi vill förstås ha en bild sedan

Vem har inte ofärdiga arbeten i garderoben Hehe

#9 Ska man verkligen ha mannen med sig på såna möten? ;) (kunde inte låta bli att retas.)
Jo, jag har också min beskärda del av halvfärdiga projekt. Jag fick dessutom en gång i tiden ärva min mors påsar med "en dag så…" och då slog det mig att den dagen aldrig kommer. *shock* Så då gjorde jag en ordentlig utrensning för att 'starta på ny kula', som någon annan också gjorde här i tråden. Visserligen ligger det ett och annan oavslutat nu med men det är greppbart och jag påbörjar inget nytt utan åtminstonde en av dessa saker verkligen slutförts.