Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikettsömnad
Läst 7011 ggr
Illan
0

T-shirt-tyg

För mig är det ett hantverk att lyckas sy ihop enkla klädesplagg. Nu har jag blivit inspirerad att sätta fart, har införskaffat mönster, dammat av symaskinen…bara för att upptäcka att det banne mig är OMÖJLIGT att få fatt i vanlig t-shirttyg. Tänkte sy enkla sommarklänningar till barnen, men det är bara tryckta stela vävda bomullstyger som står till buds. Hittade några överprisade smalrandiga tyger på nätet men jag vill ha fina tyger - typ såna som HM syr sina barnkläder i. VAR får man fatt i sånt? Någon här som vet?

PaulaW
0

Trikå brukar man kunna hitta i sådana där tygaffärer där de säljer textil per kilo. Jag vet ett ställe i Stockhom nära Hötorget. tror jag, där de säljer sådana. Det är ju perfekt material att sy till barnen av. Jag fick en gång en påse med trikåtyger av min mamma när mina barn var små. Jag sydde ihop dem till ett större stycke och gjorde "lapptröjor", originella men fina och väldigt lyckade. Men du bor ju i skåne. Jag skall försöka att hitta något… Tyvärr kunde jag inte hjälpa dig mer just nu…

PaulaW
0

Kollade på nätet efter trikå. Här är en länk:

http://www.jonic-textil.se

Hoppas det kan hjälpa…

PaulaW
0

Var du hjälpt av uppgifterna, Illan?

Denna kommentar har tagits bort.
CarolineO
0

Jag vet ju bara i min hemby, Rinkaby (Kristianstad-Åhus)   Där har vi Gittes stuvkälla.  De har massor av tyger av alla de slag!!

vickan1976
0

I alingsås och Borås finns en tygaffär som heter Affär´n med mycket prisvärda tyger. Kan rekomenderas varmt till alla som inte redan har varit där. De har även trikå. Furulunds borde väl också ha en del att välja mellan.

Undin
0

Jag handlar alla mina tyger av stoff och stil. Köpte ett rött tyg med vita prickar på och det blev en jätteskön tshirt. Men deras sk muddväv 150 cm bred blir en stadig tshirt, rekommenderas.

parsley
0

http://www.mg-tyger.se/

finns i Göteborg, säljer även via postorder och skickar gratis tygprover.

http://www.e-slojd.se/

har också postorderförsäljning och gratis tygprover.

Illan
0

Tack alla! Jag har inte varit inne här på länge - därav mitt sena svar. Nu har jag surfat runt och ändå inte riktigt hittat det jag vill ha. Hm, jag får fortsätta mitt sökande. En kollega som är synörd berättar att enda sättet att få fatt i tyger av den sort jag söker (typ sånt tyg som HM syr sina kläder i till barnen, med sköna tryck - inte bara 70-tals smalrandigt *s*) - knappt går att få fatt i. Kollegan köper uteslutande via amerikanska eBay så jag får väl också ge mig in där.

PaulaW
0

Lycka till. Berätta hur det går och hur du gjorde?

mosterMimmi
0

Illan, lyssna till Caroline och kör till Gittes i Rinkaby. De har allt. Ett fint trikåtåg med "gulliga"dödskallar såg jag när jag var och köpte tyg till student och studentbal- klänningarna. de har sådan fin service också. De vill verkligen att man skall lyckas med sitt syprojekt, jag kommer definitivt att åka dit fler gånger!

CarolineO
0

#11 ja, de är jättebra! Självaste Gitte anordnade ju förut sykurser också, så hon är väldigt duktig på sin sak!   Vet dock inte om hon gör det än eller om hon har slutat nu…

mosterMimmi
0

Jag blev så imponerad av deras utbud och deras service. De var fantastiska! Så nu har jag sytt både studentklänningen och min dotters balklänning. Hon blev fin i båda!

PaulaW
0

Var ligger Rinkaby?

Mervi
0

Det finns en Rinkaby nära Kristianstad i Skåne, men jag vet inte om det är den.

mosterMimmi
0

Jodå, Mervi så rätt så.  I Rinkaby utanför Kristianstad på väg till Åhus ligger Gittes stuvkälla

Hon har visst postorder också. Fast bilderna på nätet gör inte alls rättvisa åt hennes riktiga utbud. En kanonaffär är det och värt ett besök. Så förlägg semestern i Skåne och besök Gittes mellan de andra sevärdheterna.

Margareta
0

Jag har varit i Gittes stuvkälla en gång för många år sedan, det var en upplevelse. Sen dess har jag beställt en del som varit svårt att få tag i när man vill ha en bestämd färg.
(Syr ibland täcken till vår Lill-shettis)

Numer pensionär i Nynäshamn

divansson
0

Hm, jag har ganska simpelt att hitta tyger, har två tygaffärer här.. brukar sy saker till hästarna, bästa histills var ett täcke med storleken 125.. stort för att vara mig. men ja har sytt en t-shirt två gånger.. hittade ett jättefint tyg i ena affären..

Anterrabae
0

kilo-tex i Sickla strax utanför stockholm har eller iaf hade bra tyger när jag bodde kvar i sthlm..

säljer oxå tyg efter vikt.

Har gjort grymma fynd där. Bla sidentyg..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Margareta
0

Kilo-tex låter spännande… skall ta mig en tur dit någon gång…

Numer pensionär i Nynäshamn

Anterrabae
0

Margareta: Helt underbart är det.. De har hur mycket som helst.. dels stora högar med "stuvar" (mycket större än stuvar i vissa fall) i olika kg.prisklasser.. Sen har de även m-pris på tyg på rulle..

Funderar på om jag ska ta mig dit en sväng nu när jag är uppe i sthlm.. får se om jag orkar och hinner.. (och hittar tillbax)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Karin20
0

Kilotex ligger numera i Sickla Centrum och har bytt namn om ni ska leta. Det heter Tygvaruhuset och är inte lika bra som tidigare, men fortfarande mycket bra. Hela mitt gästrum innehåller tyger därifrån, som tyvärr har blivit "otillverkade".

Webadress fortfarande Kilotex 

De har också en butik i Veddesta/Barkarby om det är lättare att hitta.

//Karin

PaulaW
0

Här fanns det verkligen många tips att ta till vara!

Illan
0

Tack alla. Hm, jag har typ varit i Kristianstad en gång i livet, men jag får kanske övertala maken till en liten tur :)

Hur det har gått? Hm, det har hänt MASSOR som gjort att det där med att sy har hamnat långt ner på priolistan. Bara roliga saker och jag kommer att få ett eget syrum :) Så jag återkommer i frågan under hösten.