Ullgarn sökes
Letar efter fint två-4 trådigt ullgarn, gärna växtfärgat. Ngn som har nån härva eller två liggandes hemma?
pris disk. beroende på mängd, sort och färger.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Om inte har Yll o Tyll fint 2-trådigt ullgarn på härvor.
Det här tänkte jag på:
okie…. komemr bara till samma sida på bägge länkarna….. men hittade litet ullgarner iaf ^^
Asch då! Klicka på garn/lin-länken så kommer du till alla deras märken. Det jag tänkte på heter Färgkraft.
200kr/hg! *gulp* jag ger 30kr/hg för mitt ofärgade ullgarn…… :S
inte ens det färgade jag köper av samma person är så dyrt….. visst har hon en del som är svinigt dyrt men det är dyra färger…. men 200/hg går derakt inte tyvärr…. även om färgerna vart fina ^^
Får snällt vänta tills i sommar när jag träffar min "kontakt" igen….
tappa ju självklart bort hennes visitkort nu i vintras när vi möttes på fotevikens vikingamarknad… :/
Vart köper du ofärgat ullgarn för 30 kr/hg om man får undra??? Hon kan ju få fler kunder!
Absolut!
Fast Färgkraft-garnet var väldigt drygt, stickade en mindre sjal av en härva. Ska se om kameran vill (den har ålderskrämpor), så ska jag lägga in lite bilder…om tiden vill räcka till vill säga.
#5 nere på fotevikens vikingamarknad, hon är där både på sommar o vinter. säljer både brickvävda band, garn o diverse gott o smått…..
köpte vitt och grått för 30kr/hg och hon hade även svart, däremot det som hon färgade o beta själv vart ju dyrare, men då var det ju större härvor också…..
ska försöka hitta visitkortet o se om jag får tag på henne…. annars har jag inte mer info förräns till sommaren igen…. :S
#7 Intressant!
Om du är skåning kan jag tipsa om en butik i Lund som hade dito ullgarn för 40 kr/hg, Sländan heter den, ligger på en mycket central gata som jag inte vet namnet på.
Vet inte så mycket om butiken eftersom det var stängt och jag stod utanför och tryckte näsan mot rutan, men jag kunde se att de hade en hel del ekologiska garner och det är ju alltid trevligt.
#8 min bästa kompis tycker att den butiken är bra, har dock aldrig hittat dit. o numera bor jag i västra götaland så det är itne så ofta jag är hemmavid längre tyvärr…..
o när jag väl är i skåne så är jag hellre med vännerna o familjen än letar garnbutiker ^^
Jasså, men ibland blir ju behovet trängande att klämma och klappa på vackra garner……. Foteviken, nästa för mig.

http://madamelutuss.se/index.php?p=produkter
Vad tror du om madame lutuss (uttalas lötöss) i Tidaholm? Jag har aldrig handlat direkt av henne, utan bara köpt garner direkt från fårägare, som hon lönspunnit åt. De garnerna har varit feta och sträva och fullständigt underbara att arbeta med.
Annars har ju de "vanliga postorderfirmorna" typ Vartofta, Grunnebo och Garntjänst sk svensk ullgarn (dvs en- eller flertrådigt ullgarn i vitt eller grått). OBS! Att garnet inte behöver vara av svenskt ursprung bara för att det heter svensk ullgarn.
länkar din länk :)
verkar väldigt bra :) ska ta kontakt med henne vid tillfälle o beställa ett nystan elelr två ^^
Jag kommer till Foteviken i sommar, de e redan planerat!
Varför inte växtfärga själv.. Det är så roligt att göra de.. Det värsta är att de känns som man kan göra de hur mycket som hälst för att de är roligt.
#15 jsut därför har jag itne vågat emd det konststycket ännu ^^
har växtfärgat påskägg med lökskal…. oh ar en bok om växtfärgning….. men det börjar väl o dra ihopa sig att skaffa ytterligare en textil hobby ^^

Som till exempel att färga garnerna själv, kanske? Fast det är en hel vetenskap.
#17 jo, det har jag ju begripit…. vad inenbär det att man betar färgerna?

Man sköljer av dem i någon lösning, tex. alun. Det har att göra med dels garnets struktur, men även den kemiska reaktionen så att det bli rätt färg. Tror jag.
Jag har just börjat färga lite hemma, bara en härva i taget och det är inte alltför komplicerat. Har betat med alun, hängt på tork, sen färgbadat med karamellfärg och en gång med gurkmeja, mycket fina resultat.
Inte jobbigt eller kladdigt alls tycker jag. Bara roligt. Ska testa rödbetor nästa gång… Till våren kan man ju ta grankottar, björklöv och annat!
#19 vart köper ma nalun då?
tror snart vi får öppna en ny tråd här ^^

Livsmedelsaffärer, apoteket.
Alun och Vinsten hjälper till så att färgentas upp och sitter kvar.
Kanelspindelskivlingar=olika nyanser aprikos till rödaktigt
( mycket giftiga! Göm torkade svampar )
Färgkulla=olika gula nyanser
Tuschlav= genom behamdling med ammoniak( måste ske utomhus och med munskydd) Andningskänning vid höga temp.) eller jäsning med urin ger kulörstarka röda och violetta färger.
Bara några ex. på färgämnen som jag tycker är spännande. Det finn många bra böcker om växtfärgning.
Glöm inte att ullfettet måste tvättas bort före färgning. I en del färgningar ska garnet torkas före tvätt.
Mycket spännade att färga garner. Det finns så många färgämnen från naturen som kan användas. Har själv växtfärgat en hel del under åren och även haft kurser i detta ämne. De bästa tillfällerna är när man hållit till vid en sjö. Lätta att skölja . Då har vi haft öppen eld. Sen grillat fisk på elden till lunch MMMMMMMMMm trevligt!!