Sticka mössa
Jag skulle gärna vilja sticka en fin mössa. Gärna en med en liten "topp" på. Kanske dålig förklaring av mig… men jag tror det var någon som gav förslag på en virkad mössa ur tidningen Land, här på forumet, som är lite som den jag tänkte mig. Hur ska jag då bär mig åt?
Ge gärna en enkel men utförlig stickbeskrivning, då jag inte är så bra på sticktermer.
Tack/ Linn

http://www.jarbo.se/ har en del beskrivningar på stickade och virkade mössor. Kolla om du hittar något där. Tidningen Land har publicerat två beskrivningar på virkade mössor under hösten, en sk beanie med text och en tjugotalsmodell. Kolla även tråden "virkad mössa" längre ner i forumet, ev hittar du något där som du kan ha användning av.

Säg till om du hittar en beskrivning som du inte förstår så ska vi försöka hjälpa dig. Jag är inte så noga med att följa beskrivningar utan stickar och virkar mycket på känn.
en sån häringa?
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Den mössan verkar vara virkad. Jag skulle göra så här: Skaffa garn och passande virknål. Lägg upp 2 luftmaskor ganska löst och virka 4 fasta maskor i den första luftmaskan. På så sätt får du en liten ring. Fortsätt att virka fasta maskor runt, runt för att få toppen på mössan. Ev kan du öka någon maska då och då för att få en bra form på "toppen". När du tycker att toppen är lagom stor är det dags att börja öka för själva mössan. Placera 6 st markörer (eller knyt fast små garnbitar) jämnt fördelade runt toppen. Nu ska du kommer till en markör ska du öka en maska där. Om man vill kan man flytta markörerna varje varv men jag tycker inte det behövs. När man är ovanför en markör så ökar man. Fortsätt att virka med ökningar tills mössan är ca 18 cm i diameter. Då brukar mössan vara tillräckligt stor för att passa på huvudet. Prova gärna. Fortsätt att virka utan ökningar tills mössan är färdig.

Jag kan rekommendera dragspelsbaskern som det finns beskriving på att köpa lite här och där. Härlig mössa och kul att sticka.
(Googla på dragspelsbasker så ser du vad jag menar)
Nu har jag stickat klart mössan! Ska lägga in bild snart, men måste sy in den lite eftersom den blev för stor. Någon som vet om man kan sy ihop den med overlockmaskin?

Jag stickade en tröja ett tag sen åt mig. Den blev för vid. Jag sixsaxade den till önskad storlek och klippte bort överflödet. Jag sydde ihop den för hand. Det fick bra och jag har använt tröjan massvis utan att ha funderat så mycket på "fusket".