Mönster för räknade korsstygn
Hej! Jag är väldigt intresserad av att lära mig göra mönster för räknade korsstygn på datorn, men jag broderar inte själv räknade korsstygn eftersom tålamodet tryter…
Därför undrar jag lite grann vad man söker efter/gärna vill ha i ett mönster. Andra frågor är till exempel hur många trådfärger som anses normalt, vilken storlek på det färdiga broderiet är vanligt/önskvärt, vilken typ av motiv letar man efter? Om någon eller några korsstygnsintresserade har lust och tid att svara så skulle jag bli jätteglad!
Tack på förhand : )
Om man ska göra mönster för en viss teknik, bör man ha mycket goda kunskaper om den tekniken och även god erfarenhet av den.
/Désirée
Det finns idag en mängd olika program som hjälper till med mönsterframtagning och även tryck.
Kolla runt lite på respektive produkts sidor så får du tips och vägledning.
Enklast är det att prova själv i liten skala.
Här är ett program:
https://se.contrado.com/designa-egen-broderivav
Har du tänkt några speciella motiv eller är du just nu bara ute efter principer?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Vilken typ av mönster är du intresserad av att göra? Du har allt från enfärgade samplers till heltäckande mönster av konstverk med massa färger i. Vad du är intresserad av att skapa påverkar råden jag skulle ge då korsstygnsbroderier kan vara så extremt olika.
Jag broderar extremt mycket så jag har inget emot att svara på frågor, men alla gillar inte samma saker som jag gör och oavsett vilken typ av mönster du vill skapa så kommer det att finnas personer som är intresserade av dina motiv, så länge som slutresultatet blir bra.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
#4: Det var en bra lista, jag har än så länge mest tittat på dom lite större programmen som WinStitch, PCStitch och allt vad dom heter. Hittade ett som verkar intressant eftersom man tydligen kan blanda olikfärgade trådar, Floss Threads har jag för mig att det heter, och en onlinetjänst som heter Floss Cross.
#3: Jag var mest intresserad i största allmänhet vad folk som gör räknade korsstygn letar efter. Jag har broderat frihand och gjort egna mönster för långstygn och liknande, men jag har inte tålamodet att göra räknade korsstygn så jag tänker mig att det kanske är en karaktärsfråga och att vi söker olika ting!
#2: Jag var nog mest ute efter att höra vad människor som gillar räknade korsstygn söker efter : )
#3: Jag har till exempel funderat på om det kanske är utmaningen att använda så många nyanser som möjligt för att skapa ett realistiskt resultat som är en del av lockelsen med räknade korsstygn. Med hjälp av datorerna går det ju att göra mycket realistiska porträtt och annat.
Själv är jag nog mer intresserad av fantasy, magiska landskap och liknande : ).
#8: Intressant - har själv inte handarbetat men hade en far som gjorde fantastiska skapelser i korsstygn men det var ju mer åt konventionella mönster.
Det finns ju stora möjligheter att utveckla och göra sin egna moderna design ungefär som Fuldesign nedan.
https://www.fuldesign.se/broderier
Jag har varit på en del konstutställningar där handarbetet mer används som en teknik att förmedla ett budskap och motiven är föreställande eller till och med kontroversiella.
Har även lyssnat på poddar om virkning, stickning och mönster och ett sätt är att hitta personer som vill provvirka/sticka för att testa mönster och motsvarande för dig provhandarbeta.
Utan att vara insatt så blir färgskiftningar även olika pga garnvarianter och inte bara tjocklek.
Låter som att du har en kul utveckling framför dig.
- Redigerat 2024-02-25 10:57 av Pyttelite
Ytterligare tips på blog för inspiration - även om det inte svara på dina frågor.
https://www.karenbarbe.com/blog
I England och Frankrike finns högskoleutbildningar i mönsterframtagning och olika broderitekniker på helt annat sätt än i Sverige.
Här lite poddtips:
Då låter det som att du lutar mer åt det håll som jag föredrar. Då blir min första fråga var du planerar att få bilderna från? Jag vet att AI art är superpopulärt att göra broderimönster av, men det är många, både konstnärer och oss som broderar som är emot AI mönster, jag är en av dom.
Standarden för antalet färger ligger idag på upp till 90 för vanliga mönster, men även så kallade max color är populära, med upp till 240 färger. Jag tycker att 90 färger oftast är fullt tillräckligt, med undantaget om bilden du utgår från har massvis med nyanser i alla regnbågens färger. Jag tycker dock att hanteringen av så många färger medan jag broderar är jobbig och tar upp för mycket plats.
Vad gäller storlek så varierar det mycket på vad folk vill ha. Vissa vill bara brodera mindre projekt medan andra vill ha större för att få mer detaljer. Vad som ser bra ut beror på om det är mycket små detaljer i bilden eller inte. Jag rekommenderar att du kollar runt på olika företags sidor för att få ett hum om vilka storlekar dom har på sina mönster och hur det ser ut i deras mockups. Min personliga favorit är Heaven and Earth Designs men du har även sidor som Artecy, Tilton Crafts och många fler om du letar runt lite.
Problemet med att du inte broderar själv ligger i att det kan vara svårt för dig att se vad som gör ett bra mönster och hur förhandsvisningen i ett program på datorn kommer att se ut som ett färdigt broderi för jag kan garantera att det inte ser likadant ut. Man får ett hum om slutprodukten men färgerna kommer alltid att skilja sig åt en del. Gör man större mönster så är det också svårt att få någon att testa ett mönster och få det färdigt inom en rimlig tid. Stora projekt tar flera år att brodera och det är vanligt att folk har många projekt på gång samtidigt.
Det tar tid att lära sig göra bra mönster, det är jättelätt att ta en bild, slänga in den i ett program och få ett mönster, men vill man ha ett bra resultat så kan man behöva redigera bilden först och sen rätta till mönstret efteråt för att bli av med konstigheter.
Jag lägger in några bilder på broderier jag gjort. Storleken varierar från 200x200 upp till 450x628 stygn och alla förutom det svartvita broderiet har just under 90 färger.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
#9: Det finns ju en massa härliga saker man kan göra! Själv gillar jag att blanda olika tekniker och material, gärna med återanvändning av gammalt - men det finns också massor av nya material som jag inte ens vet vad dom heter på svenska som man kan hetta upp och forma med strykjärn och allt vad det är! Ska definitivt ta en titt på fuldesign : )
#11: Poddar var ju en bra ide' - har just upptäckt poddar (jag ligger väl lite efter i mediautvecklingen hehe)
#12: oh vilka fina broderier! Jag gillar steampunk-tjejen : ) Jag anser inte att jag är så pass bra att jag skulle kunna göra en teckning och skanna in, men jag gillar tanken att experimentera med att till exempel importera ett foto, ändra det i ett redigeringsprogram med olika effekter och liknande eller försöka skapa en bild av en fantasy-/gaming-karaktär med hjälp av datorn.
Det hela började nog när jag tog bilder av min hund och sedan ändrade fotona på datorn med akvarell- och oljeeffekter med mera, det finns ju så mycket man kan göra med datorn : )
90 färger låter som en bra mängd, även om DMC tycks ha runt 500 nyanser… Det kostar ju en del att köpa garn också.
Och storlek är väl en smakfråga, jag hade en period då jag bara gjorde små broderier på ca 15 x 15 cm, för att sedan gå över till stora grejer - men jag gillar ju långstygn så det är lite enklare : )
Jag funderade på om jag skulle kunna testa ett mönster genom att skriva ut det på transferpapper och sedan sätta fast det på stramaljen/väven. Då skulle jag slippa räknandet!
#15: Att redigera egna foton låter som en jättebra idé. Det kan man göra mycket med.
Bara för att det finns 500 färger betyder inte att man behöver så många för att få ett bra resultat. Fler färger betyder färre stygn av varje färg och därmed fler färgbyten där trådar ska plockas fram, startas, fästas och stoppas undan. Det gör att hela processen går mycket långsammare och jag tycker inte att slutresultatet är värt det extra jobbet för det mesta. Om du börjar med 90 och känner att du inte kan få till det resultat du vill ha, då kan du börja experimentera med fler.
Något som jag tycker att Heaven and Earth Designs är superbra på är att få till olika färger på ett område genom att använda sig av hur våra ögon och hjärnor fungerar. När vi tittar på ett broderi så ser vi inte varje enskild färg utan färger som ligger inom samma område blandas samman till en ny färg och en färg kan framhäva en viss nyans i en annan. DMC 779 är ett jättebra exempel på en tråd som ändrar färg beroende på vilka färger som finns runtom. Tittar man enbart på den tråden så ser den brun ut, men om den används i ett område med lila trådar så ser den lila ut istället.
På tal om lila så är den en färg jag skulle undvika i början när du gör mönster. Lite lila grejer i ett mönster är helt okej, men jag skulle skippa bilder med mycket lila i. Det är den färg som DMC har sämst utbud av vilket gör det extremt svårt att få till ett bra resultat.
Jag vet inte om du har koll på appen Pattern Keeper. Vill du sälja mönster så rekommenderar jag verkligen att dina mönster fungerar i den appen. Det är många som vägrar köpa mönster som inte gör det numera och jag kan också rekommendera att du testar den själv då det är mycket lättare än att jobba från pappersmönster. Du kommer inte ifrån räknandet på väven, men du slipper sitta och leta efter symboler på mönstret.
#16: Jag tänkte på det där med alla trådfärger. När jag har köpt långstygnskit och tryckta korsstygnskit så brukar det väl som mest vara 40 färger och själv brukar jag bli lite småtjurig om det är en bit med bara 2 eller 3 stygn i en färg : )
Jag har tittat på Heaven and Earth och Golden kite bland annat. Det är ju superläckra broderier, men vilka priser! Då måste man verkligen vara hängiven korsstygnsälskare…
Jag hörde talas om Pattern Keeper när jag forskade runt lite på nätet. Det låter som en jättebra app (kul att den utvecklats av en svensk tjej dessutom). Om jag hade haft den när jag var yngre så kanske jag hade gillat korsstygn bättre nu för tiden!
#17: Ja, dom flesta kit man köper brukar ha färre färger, men då får man också ett långt från realistiskt slutresultat. Det är såklart inget fel med det heller, det beror helt på vad man tycker om. Jag är rätt van med att det oftast finns en eller två färger i varje mönster som har väldigt få stygn. Mig stör det inte då jag redan har en nästan komplett uppsättning DMC men det är såklart en extra kostnad man kanske inte vill ha om man inte har rätt färg hemma redan. Fördelen när du gör mönstret själv är att du kan gå in och ta bort dom manuellt men ibland är det ändå bäst att lämna nåt enstaka stygn för att få den bästa effekten.
Golden Kite tycker jag har lite väl extrema priser, men deras kvalitet är grymt bra och om man tänker på hur lång tid det tar att brodera ett stort projekt så blir slutsumman per timme väldigt liten ändå. Heaven and Earth Designs ligger mer i linje med vad som anses som normala priser på full coverage, alltså runt 100:- per mönster. Det största broderi jag gjort färdigt är steampunk-tjejen och även om jag inte höll koll på hur mycket tid jag la ner på henne så har jag räknat ut att hon tog minst 1800 timmar att brodera. Så att lägga 100:- på "bara" ett mönster i den storleken är ingenting, inte ens Golden Kite känns dyrt om man tänker på hur mycket tid man får ut av ett mönster.
#18: Jag förmodar att man bygger upp ett visst lager av trådar till slut, jag har massor av ullgarner och annat från tidigare kit och ibland hittar man en del på rea och så. Något jag tyckte var kul när jag broderade mer på frihand var att blanda trådar av olika färger, det kunde ge intressanta skiftningar : )
Det är klart att om man sprider ut priset för mönstret på antalet timmar så blir det inte vidare mycket. Jag har inte tänkt på det på det viset tidigare, kanske mest eftersom jag bara broderar för att det är kul och avslappnande, själva resultatet vet jag aldrig vad jag ska göra med - brukar bara lägga broderierna i en hög i ett skåp! Under jul och nyår sydde jag kuddar av en massa "chunky" korsstygnsbroderier som jag hade pippi på ett tag. Ska se om jag kan sälja dom på Tradera…
Det är en annan anledning till att jag vill försöka göra mer digitalt, känslan av att ha åstadkommit något finns där fortfarande men det tar mindre plats!
- Redigerat 2024-02-26 12:31 av HelenSch
#19: Jag har mina i en låda 😆 Ett är inramat och hänger på väggen och jag vill rama in fler, men när det kostar lika mycket eller mer att rama in ett broderi som att köpa mönster och material så är det mer lockande att köpa ett nytt broderi.
Jag är så sugen på att lära mig frihandsbroderi. Jag har testat lite men det känns inte lika avslappnande som korsstygn för mig där jag vet att resultatet kommer bli bra eftersom jag har ett specifikt mönster att följa. Det blir istället konstanta beslut som måste tas och ett helt unikt slutresultat. Men jag har massa broderigarn som inte har någon märkning eller som är från diverse kit som skulle passa perfekt till sånt. Jag vet dock inte vilken typ av tyg/väv som är bäst att använda, har du nåt tips åt mig där?
#20: Jag köpte begagnade ramar och försökte rama in själv men det var knepigt och resultatet blev inte så lyckat!
Det är väl problemet med att brodera på frihand, du måste liksom koncentrera dig hela tiden och bestämma färger osv så det blir inte avslappnande precis…
Jag har mest använt stramalj eftersom jag gör långstygn, ett tag använde jag aida men då målade jag alla större partier med akrylfärg och fyllde i med trådar så dom var mest till för effekt : )
Men jag gillar stramalj mest.