Quick Knit (Påtning)
För snart 10 år sedan skrev jag om Quick Knit (påtning), vilket jag nu har uppdaterat. Inlägget handlar om själva tekniken hur man gör och vilket material som behövs och var materialet finns att köpa samt vilka böcker som finns om Quick Knit. - Några böcker på svenska har jag inte hittat, men en mängd på engelska samt en länk till en blogg som har flera gratisbeskrivningar på svenska.
Påtning är en rolig hobby för såväl män, kvinnor som barn!
Exempel på vad som kan påtas är schalar, mössor, babyvantar, babyfiltar, benvärmare, sockor, strumpor, gosedjur och mycket annat.
Eftersom mina bloggar i första hand vänder sig till personer med funktionsnedsättning tycker jag att det är extra roligt att tekniken också fungerar om man bara kan använda den ena handen, t.ex. om man har artros, är halvsidigt förlamad, amputerad etc.
Se: https://textilochtips.wordpress.com/2015/11/08/pata-quick-knit-med-en-hand/
♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com
👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com
🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.
Fick lära mig påtning när jag var liten och min mor var ledare för blåvingarna i vår scoutkår. Där skulle man göra snören att hänga en pennstump i, för att alltid ha den lätt tillgänglig i bröstfickan. Den påtningen var enklast tänkbara, för man gjorde den med enbart fingrarna, så det blev ganska tunna snören - men det skulle det vara också.
Senare fick jag en påtningsdocka, med fyra eller fem "pinnar" (egentligen metallbyglar), som man skulle vira garnet om. De snörena blev tjockare. Tror aldrig jag gjorde något annat, men så var det också begränsat vad man kunde göra med den. Hålet var bara någon centimeter brett vill jag minnas.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
När jag var barn så var trådrullarna av trä och när tråden var slut blev den tomma trådrullen en leksak för oss barn. 4 små spik och påtningsgrejen var tillverkad.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
#2: En trådrulle med spikar för påtning hade jag också som barn.
Carmarino skrev att hon hade en påtningsdocka, sådana säljs fortfarande!
Men med större påtningsverktyg kan man ju faktiskt göra lite fler saker. Det är faktiskt riktigt roligt, när jag hade köpt min första ring påtade jag mössor och tubhalsdukar till hela familjen!
♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com
👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com
🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.