Billiga tyger
Hej!
Hag syr inte, så har ingen koll på var man handlar textil på nätet. Jag undrar om ni kan tipsa om nån sajt där man kan köpa billiga tyger i små kvantiteter. Behöver bara någon meter av varje. Inte mycket att välja på lokalt där jag bor. IKEA sålde tyger på metervara förut, men det tycks de ha slutat med. Hade bara två stycken att välja på när jag kollade på nätet.
En förklaring är kanske på plats. Jag gillar att fota och behöver enfärgade tyger som bakgrund till lite experiment jag håller på med. Tänkte tyg skulle vara lättare att hantera och förvara än papper,. Inga som helst krav på kvalité eller material. Det enda som är viktigt är att tyget är matt och inte har så mycket struktur. Är inte meningen att tyget ska "synas", ska bara ge en bakgrundsfärg.
- Redigerat 2023-08-12 23:02 av hemul
#0: Jag har köpt en enkel fotostudio från NetOnNet med lite olika bakgrundsfärger - olika tyg.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Du menar ett sånt där litet ljustält? Jag behöver lite större utrymme och vill inte alltid ha all bakgrund i tygets färg, så det är bara själva tyget jag är ute efter.
#2: Ja - det fanns två lampor, en lådliknande sak och några tygstycken i olika färger.
Kan ett draperi fungera?
- Redigerat 2023-08-12 23:35 av Pyttelite
Nja, det är lite för grovt i tyget. Risk att strukturen syns. Vill inte att det ska synas att det är ett tyg, bara att det ska ge färg, Om du tänker dig att bakgrunden är oskarp. Och det får gärna vara billigare - helst urbilligt eftersom jag vill ha många färger. Det kan vara rena skitkvalitén, det kvittar. 😀
Kolla om Panduro kan ha ngt:
#0: Mitt tips är att kolla på loppisar, second hand och kanske även Blocket.se mfl. efter lakan, dukar och gardiner. Man kan hitta det riktigt billigt.
Vill du hellre ha nyinköpt tyg så har en del (fysiska) tygaffärer spillbitar som man kan få köpa billigt.
// Harley
Riktiga tygaffärer säljer ofta stuvbitar, fd Stoff och Stil, Selfmade har mycket. När jag senast var i en tygaffär i Alingsås, så hade dom en stor korg med stuvbitar. Olssons tyger säljer också på nätet och sen alla second hand kan ha. Underlakan bör du kunna hitta i olika färger billigt.
/Désirée
Ja, jag skulle också satsa på second hand. Underlakan, gardiner, draperier, brukar finnas mycket.
Jag har handlat både på tyg.se, stoff och stil, ohlssons, skapamer, sovtex, tygvaruhuset m fl. Sök på billiga tyger och billiga lakan så hittar du mycket. Om du anmäler dig till deras nyhetsbrev får du tips om reor och erbjudanden.
Har tänkt på second hand, men gardiner och sånt är ju oftast mönstrat.
Vi har bara en tygaffär här i stan som jag känner till. De har iofs rätt mycket, men inte billigt. Det är ju bara en idé jag har detta och jag behöver en hel del olika färger, så jag vill inte lägga så många hundralappar på det.
Kanske får ge upp om att hitta nåt snabbt och samla ihop bitar jag hittar vartefter. Vilket lär ta många år. Jag går aldrig i den typen av affärer annars. Jäkla IKEA! Sist jag behövde tyg hade de massor, så jag trodde det bara skulle vara att åka dit och shoppa loss.
Kan ju tillägga att hittills har jag använt t-shirts för att experimenta med. Men dels är de små och tar man flera kan kanterna synas och sen har jag inte så många färger, speciellt inte ljusa som jag framför allt söker. Skjortor har jag nästan bara mönstrade. Och lakan har jag bara vita. Får råna torkrummet när grannarna tvättar! 😛
- Redigerat 2023-08-13 10:58 av hemul
Köp några burkar tygfärg använd dina vita lakan, dela dem i lagom stora bitar. Färga varje bit i de olika färgerna tag bara lite färg till varje tygbit.
Testa sen att blanda ett par färger och färga en annan bit. Fortsätt så med olika blandningar på samma sätt man blandar akvarellfärg
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
Nu är ju tyvärr textilfärg rätt dyrt så det blir dyra tygbitar i alla fall.
Du får hitta en webbutik som t ex denna; https://www.skroten.se/?s=Lakansv%C3%A4v&post_type=product
Bra pris på just lakansväv och många färger.