Gamla linnehanddukar
Jag har fyndat jättefina damast linnehanddukar som uppenbarligen aldrig använts. Några diskhanddukar men även andra, betydligt längre. Vad kan dessa långa ha använts till? Som handduk efter bad?
Dessutom- varför är så många helt oanvända? Samlades de som hemgift men användes de aldrig? Vad använde man istället i så fall?
Linnehanddukar som manglats fint kan se helt oanvända ut. Annars är det nog som du tror.
Jag använder bara linnehanddukar till bad och till hår, förutom i köket då. Jag har inte hitta så stora utan klippt till av dukar som varit trasiga eller slitna, sedan har jag färgat dem i maskin. Toppen att ha med på resa då de tar liten plats och torkar fort jämfört med frotté.
Jag har även sytt underklänningar av dukar, underbar känsla.
Det är säkert vanliga "kroppshanddukar" du fått med. Så härligt! Linne är ett fantastiskt material.
#1: Ska absolut prova efter bad efter din beskrivning 🙂. Det som får mig att tro de är oanvända är också att det är helt fläckfria. Diskhanddukar borde ha blivit fläckiga om de använts. Tycker bara det är så märkligt om man hade dem och inte använde dem.
Jag tvättar mina diskhanddukar i 75 grader, mycket sällan som fläckar inte går bort. Manglar jag dem riktigt noga ser de nya ut.
Men ibland blir ju bröllop inställda, eller det kan vara en gåva som man sparat på.
Förr tvättade man ju inte så ofta, så man hade mycket linne! Jag har jättefint handdukstyg, fortfarande oklippt och osytt från mitt föräldrahem. Bara bomull, men fin sådan. Jag minns kökshanddukarna vi hade i det tyget - med spegelmonogram, bevars! Mamma gav väl upp innan hon hann sy upp alltihopa helt enkelt eller så sparade hon för att göra det när de hon sytt var slitna. Men då var väl tiderna redan annorlunda. Mina föräldrar gifte sig i mitten av 50-talet och då skickade man ofta bort linne för tvätt och mangling. Ett par gånger per år - så man behövde ett rejält lager handdukar och lakan. Vi gjorde nog så en bra bit in på 60-talet. Så oanvända eller som nya handdukar från den tiden eller äldre är inte så märkligt. Är det dessutom linne kan de ju var så att de bara använts till fint, när det kom gäster. Och då slets de inte mycket.
- Redigerat 2023-08-12 23:35 av hemul