Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikettmönster
Läst 76 ggr
Torparmor
0

Symönster jeans

Jag och mitt tonårsbarnbarn ska hjälpas åt att sy jeans. Tyget är lite stretch och hon vill ha dem tajta. Jag har bara mönster för stumt tyg och lite vidare modeller. Det finns ingenstans att köpa mönster inom rimligt avstånd, så vi behöver köpa via nätet.
Har ni tips på sajter att köpa från och kanske tex något mönster

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Sindri
0

Är du någorlunda rutinerad sömmerska är det inte så svårt att ändra ett befintligt mönster och om du har ett som i övrigt passar barnet i storlek.
Jag skulle först göra en toile i ett gammalt kasserat lakan eller dylikt.
Om du har ett mönster som i övrigt passar i höjd till midja, över stuss, i gren och i längd, så gör ett veck utmed hela benet bak och benet fram, mitt på benet så mycket som du tror blir lagom. Klipp till och tråckla ihop och mät och ändra det som behöver ändras. Rita ett nytt mönster utifrån toilen, märk ut alla fickor måttpunkter mm.

Även om du köper ett mönster är det inte säkert att det passar exakt, men det gör ju inte konfektionskläder heller alltid.

Torparmor
0

Tack Sindri.
Vi har utgått från ett mönster, justerat storlek, och gör i slutänden en toile. Men problemet är att mönstret är för stumt tyg med mer vidd.

Jag funderar på hur jag ska ändra mönstret för att passa en tonåring som vill ha det tajt över rumpan.

Sindri
0

Aha, det bästa vore om du kunde hitta ett elastiskt tyg till toile, men förstår att det kan vara svårt.
Men om ursprungmönstret passar över rumpan borde du kunna testa att bara ta in det någon cm och se hur själva formen passar.
Jag har inte behövt sy något sådant till mina barn, (som tur är 😁)

Torparmor
0

#3 Jag får leta bland gamla avlagda kläder och se om jag kunde klippa bakstycket åtminstone i elastiskt - eller kanske någon vännina har kvar.

Tack image.png för tipset att minska bara lite 🙏🏼

• Redigerat 2023-03-26 19:17 av Torparmor
Sindri
0

Lycka till! 👍

silvernalen
1

Ett annat förslag kan vara att sprätta iså'är ett gammalt par och använda som mönster? Om man inte vill klippa sönder ett par byxor kan man använda sig av aluminiumfolie för att göra en kopia av dom. >Lägg folien ovanpå byxdelarna och gnugga så får du fram konturerna av respektive mönsterdel. För över till mönsterpapper. MVH Mikael

Torparmor
0

#6 Nej det finns inget gammalt användbart.
🌝 Tack för tipset om aluminiumfolie - Det ska testas