Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Läst 37 ggr
musli
0

Nybörjare på tröjor, avmaskning.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vid halsen står i beskrivningen "avmaskning de mittersta 14 m för halsringn och sticka varvet ut". Fixat. Inga problem.
Men sedan står det "maska av vid halskanten vartannat v 1 ggr 3 m och 3 ggr 2 m = 49 m."
Förstår att jag ska ha 49 av de 58 m kvar när jag är klar men fattar inte riktigt avmaskningen?

Medarbetare på bakverk.ifokus.se

Sindri
1

Vartannat varv blir alla räta varv, d v s de varv du stickar från halsringningen ut mot ärmhålet.
Du stickar först tillbaka (ett avigt varv antar jag) mot halsringningen.
När du vänder igen och stickar räta maskor maskar du av 3 maskor vid halsringningen. Sticka varvet ut, vänd och sticka avigt mot halsringningen igen.
Vänd igen och nu maskar du av 2 maskor på halsringningen, sticka varvet ut, vänd mot halsringningen och sticka det aviga varvet, vänd igen och maska av 2 maskor.
Sticka varvet ut, vänd mot halsringningen och sticka det aviga varvet, vänd igen och maska av 2 maskor.
Nu har du maskat av först 3 maskor, sedan 2 maskor 3 gånger = 9 maskor. 58 - 9 = 49.

När du stickat klart den sidan börjar du på halsringningens andra sida och gör likadant. Börja vid ärmhålet med ett avigt varv.