Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Läst 108 ggr
InkaAnki
0

Tvistsömsgarn

Jag har en hel säck med
*Marks malsäkra kardgarn från en nerlagd garnaffär.
Har hört att det kan vara impregnerat med DDT?

• Redigerat 2023-01-04 14:04 av InkaAnki
Sindri
0

Det låter väldigt märkligt, men jag tycker du skall skriva till Marks och fråga för säkerhets skull om de någonsin har gjort sånt.

Sindri
1

Ojdå, jag blev nyfiken själv och googlade. Det var inte roligt:
https://www.aktuellhallbarhet.se/alla-nyheter/fredagskommentar/hjalp-min-gammelmormors-filt-kan-innehalla-ddt/

Jag har ett flertal vackra, gamla yllefiltar……

Blocket och second-handbutiker borde vara mer aktiva för att rensa ut kemikalier i gamla prylar, skriver Pernilla Strid i en krönika
Sabah
0

#2: Oj! Skrämmande och ledsamt! 😱 Jag som också gillar gamla yllefiltar, de har känts så äkta och gedigna! Några lappar betvivlar jag att det finns, så risken finns.. 😭

💖🧡💛💚💙💜

Caeli
0

#2: #3: Det var inte kul… Har en sådan där "Viola Gråsten filt" från Tidstrand någonstans. Och flertalet gamla yllefiltar. Sköna att ha ovanpå täcket kalla vinternätter. Men kanske inte längre…! ☹️

Undrar hur det är med gamla mattor och möbeltyger?

#0: Jag hade nog slängt det där tyvärr. Låter inte så roligt att använda när man googlar vidare på det.

• Redigerat 2023-01-04 19:47 av Caeli
Sabah
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Frågan är hur gamla ens filtar är? Läste på Facebook att filtar före 1942 ej blev impregnerade med gifter. Har dock inte kollat upp om uppgiften stämmer. Någon som vet?

Jag hoppas för närvarande att min yllefilt är så pass gammal att den inte är impregnerad. Har inte sett den på någon bild i de artiklar där jag nu läst om detta..

Jag har dock ingen aning. Jag lägger med två bilder på den, om någon vet något om den; om den tillhör den riskfyllda kategorin, från vilken tid den kan vara, tillverkare eller liknande..

*Edit: Jag lägger med länken, där jag hittade årtalet 1942.

💖🧡💛💚💙💜

⚠️💀 MILJÖGIFT I GAMLA ULLFILTAR 💀⚠️ "Processen när man gjorde det här var att man verkligen doppade filtarna i bad av de här kemikalierna så man...
  • Redigerat 2023-01-06 08:45 av Sabah
Sindri
1

De filtar jag har är liknande. Jag har bildgooglat för att försöka få svar på åldern, men inte fått någon träff.
Jag hoppas verkligen att jag slipper göra mig av med mina.

Caeli
0

Det är en djungel det här. Finns hur många mönster som helst. Och även tillverkare…

Här är en som samlar (samlade?) på filtar. Hon har hittat ganska många bilder på dem i en gammal Åhlen & Holm katalog.

• Redigerat 2023-01-06 19:51 av Caeli
Sindri
0

#7: Du glömde nog en länk?

Caeli
0

#8: Ja, jag kämpar. Den vill inte komma med.

Caeli
0

http://somny.blogspot.com/search/label/yllefiltar

Får bli så här istället.

Bilderna längst ner är från katalogen.

• Redigerat 2023-01-06 19:56 av Caeli
Sindri
0

#10: Tack!

Sindri
0

OMG - de ser ju precis ut som de typer av mönster mina filtar har!
Kostar väl skjortan att göra analys av fibrer…..

Caeli
0

Hittade den här typen av märkning även på ett helt vanligt gammalt täcke tillverkat av Lagan. ☹️