Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikettvirkning
Läst 58 ggr
Namiko
3

Mosaikvirkning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Jag har postat om det här inne på virkning men tänkte att det passar bra här med. För den som inte har testat mosiakvirkning så kan jag varmt rekommendera det. Man virkar ränder med två olika färger och för att göra mönstret så virkar man stolpar framför den andra färgen. Resultatet är en randig sida och en mönstrad sida. Det dröjde inte länge innan jag lärt mig upprepningarna på den här filten och kunde virka på utan att titta på mönstret.

Mönstret finns på Ravelry.
Nya "Infinity" Mosaic Blanket

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Sindri
2

Men så snyggt! Blir resultatet tjockare än om man hade virkat med bara en färg? Som om man virkat med dubbelt så tjockt garn.

Herveaux
2

Så jädra snygg!

// Harley

Namiko
1

#1: Tack! Det blir inte tjockare, det är bara enstaka stolpar som ligger dubbelt så med det garn jag använde som är rätt tunnt så märks det inte alls.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Sindri
1

Bra. Jag vill virka en matt i rätt tjockt garn och de trä bara att veta hur det blir.
Du har använt ett svart och ett mångfärgat garn eller hur?
Jag behöver en tjockare liten matta att stå på på ett hårt golv. Kan du rekommendera något garn? Jag vill helst använda bomull, men det blir tungt och svårt att tvätta.
Har virkat ett par mattor i sånt där trikågarn och de blir svårskötta.

• Redigerat 2022-12-10 11:32 av Sindri