Broderiram
Hej, tänkte kolla om någon här inne vet om man kan använda något annat istället för en broderiram? Jag ska brodera en text men har ingen broderiram och tycker det är onödigt att köpa då jag inte vet om jag kommer att brodera flera gånger.
Jag har svårt att komma på något annat som kan spänna tyget jämnt och lagom.
Men titta på en secondhandbutik eller loppis. En broderiram kostar inte många kronor. Vill du inte ha kvar den är det bara att skänka tillbaka.
Det har du ju rätt i. Hur är det då om jag vill brodera på en vit kökshandduk, hur vet jag att färgen på tråden inte släpper eller att tråden "krymper" och drar ihop sig efter tvätt?
Du måste köpa riktigt broderigran, det skall vara både färgäkta och krympt. Även sånt brukar man kunna hitta på secondhand. Du skall inte använda varken ylle- eller silketråd, det fungerar inte att tvätta med en kökshandduk. Merciserad bomullstråd (till bomullshandduk) eller lintråd (till linnehandduk) skall det vara.
Sedan hänger det på att du broderar med lagom hårda stygn. Jag skulle testa på en spillbit med tyg eller en bomullstrasa för att lära mig.
- Redigerat 2022-08-06 16:57 av Sindri
Okej, tack för ditt svar. Blir nog att gå och köpa riktiga varor. Har lite olika gamla broderitrådar jag ärvt men vet inte om de är av rätt sort för att klara tvätt.
Men du har väl alltid nån lite bomullsbit nånstans som du kan provsy på och sedan kasta i maskinen?