Bleka tyg/garn
Har hittat en klänning från mamma som jag tyckte var så söt, virkat liv och kjol av tyg, men jag gillar inte den lila färgen. Har googlat lite på att bleka och det verkar som att lila kan bli mer rosa och det är precis det jag vill. Det är endera bomull eller viskos (har svårt att skilja på det) så borde ju gå bra att bleka.
Men hur ska jag då göra för att få ett sådant jämt resultat som möjligt? Och för att inte förstöra klänningen? Blöta klänningen först och sedan dränka i klor? 100% klor eller blanda med vatten? Har aldrig blekt något förut så vill ha alla tips man kan få :)
- Redigerat 2022-01-28 12:35 av Kaninsvans
Jag har blekt med klorin en gång och det blev inte så bra.
Du måste ha ett stort kärl och se till att röra hela, hekla tiden, annars blir det flammigt.
Det kan också bli olika resultat på kjol och liv i och med att det är olika sorts textil och textur.
Är det lite syntet i något av dem så ökar det ytterligare risken för ett glammigt resultat.
Du tror inte att du kan vänja dig vid färgen? Den hör ju antagligen ihop med tidseran och modet då.
Annars kanske du skall överväga att låta den gå vidare till någon som gillar den som den är.
#1: Tack för tipsen, ska nog ge det ett försök ändå. Om det blir horribelt kan man alltid färga i en mörk färg/svart tänker jag 🙂
Det kan du absolut göra.
Har du testat? Hur gick det? 🙂
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
#4: Testade men det blev hemskt! Blev inte flammigt eller så men i och med att det var olika material på kjol och liv blev det helt olika färg. Kjolen som är i viskos tog blekningen mycket bättre än bomullslivet, men kjolen blev blå och livet blev en knapp nyans ljusare lila. Köpte svart färg för att färga över eländet men var dum nog att lägga i lite annat också i färgningen så det blev inte helt svart och man ser fortfarande nyansskillnaden. Har precis köpt en till omgång färg och hoppas att jag kan använda den till sommaren 😓
#5 Hoppas att det går bättre den här gången!
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik