Facebookgrupper om knyppling
Det var väldigt länge sedan jag knypplade, men jag har faktiskt två dynor i källaren, kanske jag skall pröva att lära mitt barnbarn konsten om hon blir intresserad.
Att jag började tänka på knyppling beror på att alldeles nyss ploppade det upp på min Facebooksida förslag på följande grupper:
KNYPPLING, en offentlig grupp med 1,5 tn medlemmar, som handlar om ”erfarenhetsbyte om olika knyppelmönster, dynor m m. Här ger vi varandra tips och idéer och visar arbeten.”
Se: https://www.facebook.com/groups/98120241243
och
Önskar du köpa eller sälja knyppeltillbehör finns en annan offentlig grupp. Den heter KÖP&SÄLJ KNYPPELTILLBEHÖR https://www.facebook.com/groups/936801669719973
♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com
👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com
🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.
Min mormor lärde mig knyppla och jag fick överta hennes gamla knyppeldyna när hon fick en ny. Den förkom i en flytt, men jag fck ärva hennes nya dyna. Jag har den kvar, men det var länge sedan jag testade om takterna sitter i.
Jag vet inte heller vad jag skulle göra med spetsarna, ingen har ju sådana lakan nuförtiden. En har jag färgat svart och använt som axelband till en underklänning.
Skulle vara roligt med lite innovatova idéer om vad man kan knyppla.
Har sett en kvinna på en symässa som knypplade de mest förudnerliga saker, långt ifrån smala, långa spetsar, men dit kommer jag nog aldrig.
Men lär ditt barnbarn!
Jag håller med om att det är svårt att hitta på vad man skall göra med alla spetsar, jag fick en uppsjö efter att ha gått ett par knyppelkurser och efter utbildningen till textillärare.
Något jag funderat på var att knyppla en lampskärm, jag har sett en sådan på en bordslampa, som var riktigt fin. Brudkronor var förr i världen också populära både vita och i guld.
Sen finns det också fri knyppling utan uppstucket mönster. Jag såg massor av sådana alster i alla möjliga färger och figurer på en utställning i Holland, jag tyckte dock att de traditionella vita var vackrare.
♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com
👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com
🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.