Symaskin
Hej!
Är egentligen en katastrof på att sy, men någon gång skall man väl lära sig ;) Jag funderar på att köpa en enkel symaskin. Det enda jag skall ha den till är i princip att sy hängmattor mm till illrarna. Så inget avancerat som sagt. Min fråga är då, finns det någon billig symaskin ni kan rekommendera? Finns det riktigt dåliga symaskiner man ska se upp med?
T.ex den här: är den helt kass för det jag har tänkt att sy?
Jag skulle definitivt inte köpa den! Satsa hellre på en maskin av välkänt märke. Det finns bra begagnade maskiner.
Husqvaran har ett "lågprismärke" som jag har som heter.. HUSKYSTAR. Jag syr mer än medel, både i tjocka och tunna tyger.. jag syr ofta speciellt till hund och katt både täcken och annat… Det fungerar jättebra och tror jag ligger runt 2200-2600kr beroende på modell..
Det finns alla möjliga okända lågprismärken som funkar om man ska sy då och då.. men det kan vara svårt eller nästintill omöjligt att få tag på serviceställen om du behöver laga den.. så jag föreslår att du tar ett känt märke som ex. huskvarna och kollar deras billigare varianter.. tror nog att de flesta kända märken har en budget variant för oss hobbysömmerskor 
Angående Huskystar: Finns en affär på Frölunda Torg som säljer dessa maskiner för under 2000kr. Vet inte vilken av modellerna det är dock. Har själv inte prövat dem men enligt vad jag har fått berättat för mig från andra så är det en bra maskin för pengarna, men den är tydligen något "högljud". Vad tycker du AlexH?
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Jag köpte en begagnad hugin som jag är jättenöjd med. Fick höra då att Hugin har Husqvarnas motor, och att Ikea (!) också har det. Jag köpte min från en symaskinsaffär med garanti. Har haft den nu i tio år och älskar den.

Jag köpte en ny Husqvarna på Jysk. Min förra var också en husqvarna. Jag fick den begagnad när jag var tonåring ocjh det är nog över trettio år sedan så den höll länge. Det var igentligen inget fel på den men hunden råkade trassla in sig i sladdarna så den gick i golvet. Det flög ur några bitar på t. ex hjulet så det var så vasst att hålla i och inte lönt att laga så därför blev det en ny.
Jag håller med, en välkänd maskin, jag är inne på min andra husqvaran sedan singer maskinen som jag hade först la av, den var lika gammal som mej, då köpte jag en husqvarna som min dotter har och fungerar bra fast hon tar fram den en gång om året, annars använder hon samma maskin som jag, en husqvarna rose.
#3 Nja jag tycker inte denär mer högljud än andra jag provat… fast å andra sidan med ungar och djur runt benen så låter inga maskiner högljudda
Nej får jag nog svara.. jag har faktiskt aldrig tänkt på att jag skulle vara störd av ljudet på den.. Jag är jättenöjd med den jag har jag har modell: Huskystar 215. och för vad den klarar av så är jag jättenöjd. jag syr hundtäcken i dubbelt fleecetyg med kantband så det blir fyra lager och inga problem..
Min drömmaskin är en Husqvarna Viking Designer SE !! men den kostar närmare 40000kr !!!
en dröm långt bort i framtiden. den är digitaliserad och kan sy allehanda sömmar, samt att man kan ladda ner mönster från nätet eller skapa egna logor och brodera med den. man kopplar bara upp den mot nätet, laddar ned den bild/mönster man vill ha och så broderar den det *suckar längtande*
Jag har en nästan antik Bernina, modell någongång 60-tal, men inget fel på den. Jag syr inte så ofta.
Jag syr mycket och jag har en Bernina. Tycker att den är klart den bästa jag haft. Har haft både Huskvarna och Singer men med Bernina får jag en bättre "sykänsla"

Jag har ingen erfarenhet av Bernina. Hade en Brother en gång men den var sådär.

Min son har sparat till en Brother…. Den gick på 1000:- ny och har alla nyttosömmar… Ska kolla beteckningen på den. Finns att köpa i bl a Josefssons( eller om det var Ellos)…

En begagnad av känt märke är ett bättre köp än någon lågprisvariant. Kolla på Tradera, Blocket eller loppisar. Nöjer du dig med raksöm så bör det gå att hitta begagnade maskiner billigt.

Jag håller nog med parsley. Man kan göra fynd bland begagnad.
Jag brukar vända mig till min Husqvarnaåterförsäljare som kan förmedla beg. maskiner. Då är de servade och bra pris.
När jag var student och fattig köpte jag en gammal trampsymaskin i gjutjärn, en sån där med "inbyggt" bord. Den hade ingen sick-sack, bara raksöm, men fungerade bra. Dessutom var det lite "coolt" att ha en sån antik mackapär. Istället för att sick-sacka tygkanterna på det jag sydde körde jag med fällsömmar, dvs gjorde ena sömsmånen smal, den andra dubbelt så bred, vek den breda runt den smala och sydde ner med en andra raksöm. Tog inte så mycket längre tid (om ens någon alls längre tid) än att sicksacka två tygsidor från början, men alla blev så imponerade över hur "arbetade" mina egensydda kläder blev. Sömmarna höll ju längst på plaggen…!
Men senare saknade jag sick-sacksömmarna (särskilt när jag började sy lite krångligare mönster, inte bara raka bitar) så pass att jag tog en sommarjobbslön och köpte mig en Husqvarna för 5.000:- (och detta hände i början på 1980-talet, det var bra dyrt då).
Nu, drygt 20 år senare sitter jag återigen och syr fällsömmar…! Gör nämligen medeltids- och vikingakläder åt mig och döttrarna, och för att slippa sicksackade kanter som kan råka synas så syr jag istället fällsömmar för hand (åtminstone på de finare ytterplaggen).
Apropå de raka bitar jag sydde av när jag hade min trampsymaskin så var det efter en bok av Kerstin Lokrantz, som nog hette just "Sy av raka bitar". En verklig höjdare, som fick mig att för alltid gilla att sy kläder åt mig själv!

De idéerna var bra. Jag tänker på väskor och kuddar. Jag är på gång att väva lite tyger till sådana.

Hej alla!
Jag har en Pfaff som vid det här laget har 12 år på nacken. Den har raksöm, sicksack, knapphål och nån sorts trikåsöm. Den är inte digital alls. Jag syr det mesta med den, både tjockt (jeans) och tunt (chiffong). Även om jag syr en del (bl.a. festklänningar) så tror jag inte att jag någonsin kommer vilja ha en digital maskin, det är säkert jag som är gammalmodig, jag får för mig att det lättare blir krångel med såna maskiner.

Fy för digitalt för oss amatörer vid maskinen. Jag tror man måste ha stort intresse att experimentera med sykonsten, om man satsar på en sådan.

Jag har också en pfaff. Köpte den frö 12 000 för 10 år sedan och jag är nöjd. Det är en rejäl maskin, inte så där plastig som en del kan vara.
Kan rekomendera detta märke!
Hur går det med letandet efter ny maskin?

Jag skulle leta efter en urgammal rejäl begagnad maskin, eller en riktig fabrikssymaskin som bara syr raksöm, om jag var på jakt efter en ny.
Som jag ser det är moderna maskiner superdyra, har för många finesser och klarar inte av att sy spikrak raksöm. Antagligen eftersom de har så många finesser att de inte kan kalibreras rätt eller nåt. Sedan har vi de billiga maskinerna som inte heller klarar normal raksöm.
Iofs är jag extremt petig, jag är utbildad skräddare och synar allt i sömmarna.

Någon som tror att det är OK köpa IKEAs 'Tråckla' eller någon av de som Jula, Ellos m fl säljer om man nu bara behöver den till att sy raksöm, lägga upp långbyxor, fålla gardiner etc?
Vet med mig att det är det enda jag kommer att göra. Maskinen ska dock klara tjocka sömmar, dvs att lägga upp jeans.

Ikeas maskiner hade åtminstone tidigare (jag kan ju inte garantera hur det är idag) husqvarnas motor.

Tack Paula. Jag har också hört att det är Husqvarnas tillverkning. Priset är otroligt lågt. Köpte två st idag och gav bort en av dem till sonen och hans tjej som behöver fålla gardiner. Min tänker jag ha i sommarstugan för att slippa bära min gamla fram och åter.

Du får rapportera hur de fungerar!

Jag var till COOP i Södertälje idag, och såg att de sålde en enkel HUGIN för bara 990:-. Den kunde göra 8 olika sömmar, men jag tittade inte vilka. Raksöm, sicksack och knapphål är väl givna. Den var gasnka liten och behändig i storleken. Inte för att jag vill göra för Hugin, men jag har ju själv en och gillar den skarpt. Köpte den begagnad några år sen och den går och går och går precis som nallen i en viss reklam…
Vad kostar IKEA´s maskin? Hur tunga är de enklare modellerna? Jag skulle vilja ha en liten lätt maskin att ta m på kurser od…behöver bara raksöm då jag mest håller på m lappteknik…fast zickzack kan ju vara bra att ha emellanåt.

Har en släkting som tidigare jobbat på Coop och hon har berättat att de fick otroligt många reklamationer på de billiga Hugin maskinerna (åtminstone för några år sedan).

Här är länk till Ikeas maskin. Kostar under 600:- och väger 8 kg.
Tack Paula! Den ser ju behändig ut. Ska gå o väga min maskin när orken återkommer…rejält sjuk; feber o höger sida av halsen är supersvullen o *brinner*…genom örontrumpeten ända upp till örat. Ser inte klok ut…sitter i pyjamas, världens fulaste fleecemorgonrock, vintermössa o halsduk. Men vad gör man, det gör *ont*!
Har lite svårt för IKEA´s hemsida, svårt att hitta. Jag tycker av ngn anl att den är rörig…skulle kolla in en låg garderob vi sett på IKEA i Sundsvall men hittar den icket. Irriterande!

Samma händer med mig ibland när jag försöker hitta det jag söker på Ikeas sida.
MaMaMade, du har inte fått påssjukan???
Tror inte det. Den har inte bitit på mig i yngre dagar så varför nu. Såhär har jag det 1-2 ggr varje vinter…uäck! Jättesvullen o superröd på höger sida m vitaktiga prickar. Nu är jag tillbaka på frysningar…längtar tills jag får slänga isäng flickorna. Då ska jag lägga mig på soffa o sakta dö! Ha en trevlig kväll allahopa!

Om det är halsfluss måste du till läkaren och få antibiotika. Följdsjukdomar kan bli allvarliga. Vill gärna att du orkar här i fortsättningen också! Krya på dig.
Tack Paula! A stafylokocker, både sköterskan o dr ryggade tillbaka när de såg min hals…äter 2 dagen penicillin nu o jag *kan äta igen*! *Hurra*! Lite sårig men idag har jag riktigt kännt hur jag blivit bättre o bättre i halsen. Har fått i mig flera msk laxgryta, en kvadratdc tjockpannkaka o en massa vatten…känns *underbart*! 
Hoppas att huvudet hunnit ifatt imorgon så jag kan fixa Mellis lusseklänning till på torsdag.