Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Läst 195 ggr
Sindri
1

Brodera med vanligt stickgarn?

Jag vill testa att broder på ett par tovade vantar, brukar annars nåltova på dem. Kan jag använda vanligt ullgarn som jag stickar med? Det är bara ett prov och jag kan ju lätt repa upp det.
Antar att stickgarn är lösare spunnet än broderi- och vävgarn. Är det något speciellt jag bör tänka på då när jag broderar?

Namiko
0

Det här är inget jag gjort själv men tror att jag kan bidra med lite råd ändå.

Korta trådar är viktigt eftersom garnet som du säger är lösare spunnet och därmed nöts snabbare. En stor nål hjälper också så du öppnar upp hålen ordentligt för garnet för att minska hur mycket det slits. Behöver du riva upp så kommer fibrer från garnet att sitta kvar på vantarna så jag skulle nog testa lite med ett garn i samma färg som vantarna först för att se hur det känns, annars riskerar du att sitta där med missfärgade vantar om det inte går som du vill.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Sindri
0

Tack, jag kan ju testa med garnet som är kvar. Blir det inte bra så kan jag tova över allting.