Knyppla
Är det någon som pysslar med det nuförtiden?
Stolt ägare till tre La permer
Jag kan knyppla, men det var länge sedan jag gjorde det. Sist jag knypplade testade jag om det fungerade med en hand och det gör det! (Knyppling består av vridningar och korsningar av trådar.)
Knyppling kan kanske vara en bra sysselsättning under Corona-tider. Det finns böcker i ämnet, billiga böcker hittar man på https://www.bokborsen.se/ Knyppeldynor med pinnar säljs ofta på t.ex. Blocket.
♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com
👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com
🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.
- Redigerat 2020-12-10 08:37 av Eda
Åh, jag har knypplat mycket när jag var ung. Fick min mormors gamla knyppeldyna. Den kom bort i en flytt, men så fick jag ärva hennes nya. Den finns kvar, och jag tror att tekniken fortfarande sitter i händerna.
På de stora symässorna sitter alltid ett gäng damer och knypplar.
Fortsätter den här pandemin ett tag till tar jag nog fram min dyna.

Jag har lite svårt att veta vad jag ska göra med det som jag knypplat.Nu ser jag för dåligt för att knyppla.
Om man gillar sånt kan man använda spetsarna som hyllkantsdekoration.
De kan användas som dekoration på kjolar, klänningar, tröjor. De borde tåla tvättmaskin då man ju förr sydde in dem på överlakan.
Eller som presentband.
#3: Om du vill fortsätta med att knyppla men har svårt att se kan du rita upp ett enkelt mönster och knyppla med ett grovt lingarn.
Jag hade en gång pojkelever i en skola som ville knyppla, men de var för starka i nypan och hade av garnet hela tiden, så jag lät dem testa med vävgarn. Det blev jättesnyggt och jag tror de sydde tabletter i grov linneväv kantad med spetsarna.
♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com
👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com
🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.
Knypplade i skolan. Tyckte det var supertråkigt och inget jag fastnade för.
Idag vet jag inte vad jag skulle göra med det jag gjort.

Bra tips.Men med sex katter i hemmet så skulle jag få lite för mycket hjälp med knypplingen är jag rädd.
Vilka spännande mönster……😉