Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikettvirkning
Läst 2499 ggr
MaMaMade
0

Rekommenderar å det varmaste

den senaste virkbeskrivningen i tidningen Land! En virkad mössa/hatt/huvudbonad…fick tidningen av min av handarbete totalt ointresserade kusinfru igår. På kvällen fick jag se mössan "live" då en av mina syjuntekompisar gjort en…*otroligt* fin!

Hoppas Guben kommer hem m 7:an´s virknål nu på morgonen som jag ska få låna av syrran. Garnerna är redan framletade o sorterade i lämpliga högar. Kanske jag har en klar till ikväll, då fotar jag o lägger in! :)

parsley
0

Den har jag försökt mig på. Kanonsnygg mössa. Fick dock arbeta om beskrivningen lite grand. Använde 6 ökningar per varv istället för 8.

MaMaMade
0

Det hela hänger väl på hur tjock garntåten blir…har virkat halva än så länge ikväll, händerna värker lite nu så det tar nog till imorgonkväll innan jag får den klar m blomma o allt…men fint blir det! :)

Har redan flera varianter planerade i mitt huvud, får se hur många jag orkar m!

vickan1976
0

Blev mösan färdig?

Har du en bild?…nyfiken…

parsley
0

Förlåt om jag rört till det för er.Gråter Tidningen land har haft två olika beskrivningar på virkade mössor under hösten. En som kan virkas med text eller motiv och 20-talsinspirerad med blomma  som virkas med grov virknål och flera olika garner samtidigt.

MaMaMade
0

Det är den senare jag har gått efter. Har inte fotat än, ska försöka fixa det. Är mitt uppe i julstöket just nu…*puh*! Inte går det lättare o fortare av att ha 1 st vovve som ska ut så fort hon kommit in o vice versa…+ en överaktiv blivande 3-åring hängandes i bakhasorna hela tiden! :)

vickan1976
0

#5 Julstökar du redan!!!!

MaMaMade
0

Jepp! Ovanligt tidigt i år. FB (Före Barnen) hade jag alltid pyntat o klart till 1 dec…sedan kunde jag pyssla m kuliga saker o baka fram till jul…glömma dammtorkning o problem m att rymma de vanliga prydnadssakerna o att hitta igen alla tomtar. Glad

EB har det sakteliga stagnerat till att förra julen som 3-barnsmor strunta i nästan allt utom julgranen. Men i år har hösten flutit på riktigt bra (hör till dem som blir höstdeppade) o det känns bra att vet att till helgen är allt framme, gardinerna uppe o det är så *myyysigt*!

Vi har koll på vad ungarna ska få i julklapp, hälften är redan fixat. Tänker inte baka så mkt…inget planerat iaf…får se vad lusten medger. Enda stressen är några grytlappar + vantar som jag tänkte sy till släkt o vänner. Men det kan jag strunta i också…det kommer fler jular.

MegN
0

Vi har inte fått fram några adventsljusstakar eller sånt än, få se om det blir något alls. Är mitt i en husrenovering, har bytt ut alla fönster i huset och tilläggsisolerat och de inre insalningarna är inte klara - så i alla fönster ser man stockar, reglar och isolering istället för fönsterbrädor etc. Framför några enstaka fönster (sovrummet på bottenvåningen) har jag hängt upp provisoriska gardiner på spikar, men något pyntande känns inte riktigt lägligt.
Övervåningen har stått tillbommad sen i maj, när trappen revs för att verandan skulle byggas nu (gjuta ny grund osv). När jag var upp där och letade efter något i slutet av november upptäckte jag att en adventsstake stod kvar sen förra julen! Så DEN tände jag…!

Jag brukar inte vara så "bra" på julpyntande och sånt, december är alltid den mest hektiska tiden för mig - då kommer tydligen alla företagare på att de har "pengar över" och beställer jobb i min firma…! (Så även i år, så det blir klent med julfirande för min del - och mannen och barnen får åka till Norrbotten själva och fira nyår med släktingarna)
Förut brukade jag också alltid bli otroligt förkyld lagom till julhelgen - typ när man "andades ut" efter all stress. Men lyckligtvis slipper jag alla förkylningar sen jag började äta lågkolhydratkost! Alltid något.