Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikettstickning
Läst 4338 ggr
linslus
0

Platt tå

har stickat ett par sockar efter mönstret  "Sockor med falska flätor" från Sticka's hemsida. Mönstret svslutas med att men har 16 maskor kvar som ska sys ihopp till en platt tå, och de är nu jag behöver hjälp. kan inte för mit liv komma på hur jag ska sy ihopp detta på ett snyggt sätt.

tacksam för idder.

PaulaW
0

Nej, det verkar ju lite främmande. Men om du avslutar maskarna två och två, alltså tre par? Det borde ju fungera?

parsley
0

Eller gör ett avmaskningsvarv där du stickar ihop maskorna 2 och 2. På så sätt minskar du till 8 maskor. Ta av tråden, dra den genom de 8 kvarvarande maskorna och dra till så tån drar i hop sig. Fäst. Nu har du gjort en "vanlig" tåavmaskning.

Annars får du maska av de 16 maskorna du har och försöka lägga dem kant i kant och sy ihop.

[SusanneKs]
0

När man gör en platt tå ska man fördela maskorna på 2 stickor, hälften ska vara på ovansidan på foten och hälften under. Dra av garnet så att du har en tillräckligt lång bit att sy med och träd det på en trubbig nål. Sen tar man en maska från ena stickan och en från den andra och syr ihop så att det ser ut som stickade maskor. Man får bara en liten förskjutning mellan maskraderna som sys ihop.  Det blir en jättefin avslutning och ger gott om utrymme för tårna. Sömmen kan bli nästan helt osynlig och ingen kan känna den hur ömtålig man än är.

Det går fort och blir bra att sy ihop stickade kläder med maskstygn

http://www.garnstudio.com/lang/se/skole/teknikk_sysammen.php

http://www.garnstudio.com/lang/se/skole/teknikk_mmaskesting.php

Man kan förstås sticka ihop en maska från varje sticka och maska av, men det är inte så lätt (virknål hjälper) och det blir knöligare.

PaulaW
1

SusanneK. Du är en pärla. Tack för den.

parsley
0

#3 Perfekt. Nu har jag fått lära mig något nytt. Glad

Iendi
0

Man kan också vända hela sockan ut och in och avmaska från avigsidan. Sätt alla maskor på en sticka, plocka från varannan sticka om du har dem på två. Blev det rörigt det där…? Det blir i alla fall snyggare än att avmaska från rätsidan.

linslus
0

tack för alla idder.

susanneK, de med att sy i hopp låter ju jätte bra men hur gör du mer exakt när du syr ihopp för att få de att se ut som maskor. ska tråden igenom varje maska två gånger, eller hur blir de?

tack

[SusanneKs]
0

Jag brukar titta på hur maskorna ser ut. Man låter nålen gå upp mitt i en maska, tråden förs över till motsatta maskorna och sen gå ned i en maska och upp i bredvidliggande innan den fortsätter tillbaka till ursprungssidan. Där går den ner i samma maska som den kom ifrån och upp i den bredvid innan den går över till andra sidan igen. Ja, så tråden går igenom varje maska två gånger.

Det lär finnas en bra beskrivning i Brita Wassdahls Stickbok av Brita Wassdahl. Boken finns på bibliotek och antikvariat.

linslus
0

SusanneK, tusen tack nu ska de nog lösa sig.