Etikettsömnad
Läst 739 ggr
TealSeal
2018-06-03, 12:11

Maskinråd?

Hej allihopa! Mitt första inlägg här och hoppas jag kan få lite hjälp och input.
Det är så att jag nyss hittade en gammal symaskin jag fick av min mormor för flera flera år sedan, en Bernina Bernette 60, som bokstavligen stått och samlat damm sedan ca 6-7 år tillbaka.
Jag minns att jag försökte sy lite med den för flera år sedan innan jag gav upp eftersom tråden aldrig "tog" och tyget bara skrynklade ihop sig med en typ klunga av tråd på ett enda ställe där det bara verkar ha fastnat.

Någon som vet vad detta berodde på? Är det någon idé att ens behålla denna symaskin om jag vill börja tillverka saker eller bör jag se efter något annat?

MonicaLagerquist
2018-06-03, 12:26

Lämna i maskinen för rengöring och koll.

Jag fick en Husqvarna av min mormor när jag fyllde 18 (fyller 59 i höst)

Den fungerar fortfarande och jag lämnar in den regelbundet för koll.

S*Blå Katten Cornish Rex och La Permuppfödning.

parsley
2018-06-03, 13:58

När jag bildsökte på modellen så verkar det vara en relativt modern maskin. För mig är en gammal maskin är antingen en grön Husqvarna från ca 1960 eller något motsvarande eller en ännu äldre maskin som bara har raksöm. 🙂

Bernina är en kvalitetsmaskin, lite av symaskinernas Rolls Royce. Tror Bernette är deras lågprislinje. Har du möjlighet så tycker jag att du ska lämna in den på service. Tyvärr verkar många som erbjudit symaskinsservice ha slagit igen de senaste åren, men kolla vad som finns där du bor. Får du ordning på den, så är den absolut värd att behålla. Vill du byta, så sälj den eller ge bort den och berätta vad det är för fel på den. 

Lite första hjälpen för symaskiner om du vill försöka meka lite själv.

• Byt nål och trä om maskinen. En trubbig eller skadad nål kan orsaka en hel del problem. Många gånger kan det hjälpa att byta nål.  Använd gärna en lite dyrare kvalitetstråd om du har möjlighet. En del billiga trådar kan vara kinkiga och lätt gå av.  Testa av att vända på rullen för övertråden. Ibland hjälper det att sätta den upp och ner av någon anledning.  

• Börja sy med relativt långa trådändar och håll trådändarna i handen när du börjar sy. Testa att börja en bit in på provlappen, så matartänderna har någon att ta tag i. 

• Gör ren den där du kommer åt. Finns det någon liten borste bland tillbehören så använd den, annars kan du ta någon tandborste el dyl.

• Finns det smörjkoppar eller små hål för smörjning, så smörj den med symaskinsolja.

• Kolla trådspänningen. Övertråden brukar justeras med en liten ratt eller hjul på maskinen.  Har för mig att den brukar sitta någonstans till vänster ungefär där tråden löper.

• Ev kan undertrådens spänning behöva justeras. Det är sällan man behöver göra det. Undertrådens spänning justeras med en skruv på spolkapseln. Hittade den här instruktionen på nätet. Det är till en annan maskin, men principen är den samma. Tror att en del inte vill försöka justera undertrådens spänning på egen hand, utan överlåter det till fackmannen.  Sid 35 i manualen. 
     http://www.singer.se/Produkter_details_B6180.htm

Tant Grön
2018-06-03, 15:23

Se till att nålen sitter åt rätt håll. Det är en skåra på ena sidan nålen, den skall vara framåt.

Upp till toppen