Annons:
Etikettsömnad
Läst 810 ggr
parsley
12/12/17, 11:11 AM

Problem med äldre symaskin

Jag har en äldre Bernina symaskin, Bernina 700, från ca 1960. Den har stått undanställd flera år och när jag fick för mig att provsy den så visade det sig att undertråden trasslar sig och det går i princip bara att sy ett par centimeter. Jag har bytt nål och trätt om maskinen. Finns det något mer jag kan försöka mig på?

Tyvärr verkar det inte finnas någon symaskinsservice i närheten, så det är gör det själv som gäller, då jag inte har någon lust att köra 7-10 mil enkel resa för att lämna in maskinen på service. 

Hittade en bild på en likadan maskin när jag googlade om det är till någon ledning.  Det är den gulaktiga retromaskinen, inte den högglansiga moderna. https://www.google.se/search?q=bernina+700&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi7u4WnnITYAhXLa5oKHTUIDlAQ_AUICigB&biw=1280&bih=918#imgrc=oJf-Q31W7ozMDM:

Annons:
Torparmor
12/12/17, 11:18 AM
#1

Har du ingen instruktionsbok? Kolla om det finns på nätet.

Titta så det inte finns en massa damm och trådändar. Har du några smörjhål? Beroende på vilken olja som använts tidigare kan den ha tjocknat för mycket, behöver kanske smörjas på nytt. Du behöver också testa under -  resp övertrådsspänningen - ska vara anpassade till varandra och det tyg du ska sy i.

Ring en symaskinsexpert (helst på Bernina) och fråga om ovanstående  tips inte hjälper


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

parsley
12/12/17, 11:39 AM
#2

Jag tog hand om den i samband med röjningen av ett dödsbo och har inte mer än själva maskinen.  

Nu har jag öppnad den och hittat smörjkopparna och gjort rent den och nu verkar det som den syr. Håll tummarna! Den var inte speciellt smutsig invändigt om man säger så, så det kanske hjälpte att smörja den eller bara ha isär den.  Så jag hoppas verkligen att den fungerar.  Det är en fantastiskt fin maskin.

Torparmor
12/12/17, 12:20 PM
#3

☀️  🙂


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Sindri
12/13/17, 11:14 PM
#4

Åh, grattis, det finns inget som de gamla "tröskverken"! Står still på bordet vad man än syr.

Och smala friarmar så man kan trä på även  små barnärmar. Har en Bernina, dock lite yngre,  i min semesterbostad. Det är en ny bekantskap för mig och jag håller andan varje gång jag tar fram den, men än travar den på.
Saknar min gamla gröna Husqvarna från 70-talet!

Torparmor
12/14/17, 9:31 AM
#5

Jag har en gammal Elna från 70-talet.  Har tyvärr råkat förlägga asken med mönsterhjul. Har bara ett dubbelhjul för söm i mjukistyg kvar framme. Hoppas hitta asken nu när vi går igenom  och rensar i alla nerpackade lådor


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Upp till toppen
Annons: