Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikettstickning
Läst 5308 ggr
jenny-olsson
0

Stickning

Jag håller på med att sticka en halsduk. Har en kommit en bit på väg, men det är så att det som är färdigstickat, det liksom rullar ihop sig till en "korv".

Första maskan på varvet har jag stickat, s.k. Kantmaska. Eller skulle jag bara ha lyft den?

Eller går det att pressa det så att det blir rakt och fint?

/Jenny

MaMaMade
0

Jag brukar sticka varannan kantamaska avig o varannan rät på samma sida. Det blir hyfsat bra. Syrran brukar göra ngn specialare som blir jättesnygg men jag vet inte hur hon gör, jag ska fråga henne.

parsley
0

Vilken teknik stickar du i, dvs vilka maskor eller kombination av maskor använder du?

jenny-olsson
0

jag stickar slätstickning, dvs varannat varv rät och varannat avigt.

storkenflyger
0

Jag har en variant som jag använder mig av för att få kanterna snygga när jag stickar halsdukar och fuskkragar till barn

I början av vavet, sticka 1:a m rät i bakre maskbåge.

I slutet av varvet, lyft sista m med garnet framför

MaMaMade
0

Det låter som om det skulle kunna vara det syrran gör, ser det framför mig. Det blir mkt snyggt!

Anterrabae
0

.. jag fick lära mig att kantmaskorna alltid ska vara räta, det blir jämnare så…

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Mervi
0

Halsdukar man stickar med slästickning rullar sig lätt. Jag har precis stickat en i sk. pälsgarn och med resåstickning 1 rät och 1 avig. Det syns inte när man använder detta garn och rullar sig inte utan håller formen jättebra. Och varm blev den också. Kan även användas inomhus som någon sort skarfs.

jenny-olsson
0

Just nu är jag trött på pälsgarn. Jag har stickat tre stycken halsdukar i det (en till mig och en var till mina två systrar-döttrar). Jag stickade dom i rätstickning.

Jag hittade ett snyggt mönster som ingår i slätstickning. Men det rullade bara ihop sig så jag repade upp det. Så jag tror att jag gör halsduken i moss-stickning.

parsley
0

Slätstickning krullar sig. Därför är mossstickning bättre till halsdukar.

Mervi
0

Mosstickning blir snyggt ocksåSkrattande

MegN
0

Jag håller just på och stickar en halsduk i mosstickning, är också trött på alla rätstickade halsdukar som bara rullar ihop sig. Resårstickning funkar ju också, men moss- kändes lite mer nytt och dekorativt (för mig). Garnet är ett kraftigt "Inka" som växlar mellan lila-orange-grönt osv, stickor 10…! Snabbt och bra!