Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikettnålbindning
Läst 2349 ggr
Frida
0

Tvättråd

Har ett par handskar som jag är väldigt förtjust i. Men det är inte lika kul att använde dem längre då de är i ljus mocka och börjar bli riktigt smutsiga. Finns det något sätt att göra rent dem på utan att förstöra dem helt?

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

MaMaMade
0

Har samma problem men m en jättefin handväska i ljusblå mocka…också tacksam för svar!

[SusanneKs]
0

Jag har tvättat fina vita handskar och sådana av renskinn förr. Knepet var att lägga dem i blöt en kort stund, sedan sätta dem på händerna och använda Marseilletvål (säljs bl. a. på Almgrens sidenväveri) Man måste skölja ordentligt och sedan får handskarna torka hängande. De blir lite torra när de är klara men det är bara att gnugga dem lätt så blir de OK igen.

#1 Svårt fall! Jag har lämnat mockajackor och annat skinn på kemtvätt och det har inte blivit så bra. Det blir hårt och skört även om tvätten lövar att de klarar det så bra. Det finns nu en annan sort (dyr vad jag förstår) som tvättar med koldioxid och det skulle jag ev våga pröva. Vattentvätt kan vara vanskligt för det finns så mycket annat i en väska som kan reagera fel.
Om det vore min väska skulle jag skaffa ett bra radergummi och prova det på en undanskymd plats. Kanske tar det en del av färgen också, men det går ju att måla på.

Frida
0

#2 Tack för tipset. Ska se om jag kan få tag på det och om handskarna blir rena eller ej.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

MaMaMade
0

Tack, tack, Susanne! Ska fixa ett nytt o bra sudd o testa det först…ingen dyr väska så jag kostar inte på den alltför mkt pengar. :)