Min skinnsoffa stinker!
Hur skall jag göra för att få bort hundlukt ur en för övrigt jättefin skinnsoffa jag köpt? Provat ALLT, jag lovar. Mitt sista hopp nu är att gå ner till bilrekonditioneringsfirma och fråga vad man kan göra… Soffan luktar numera något i stil med bombat h*rhus……KAtten älskar det hörn som stinker mest….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Om du hittar en metod vill jag vara tacksam om du berättar. Jag har köpt en begagnat design-soffa i alcantara som stinker av gammal cigarr-rök. Tills vidare står den i uterummet.
Lycka till
:-) Inge
Är det textil, så kan ju ättika hjälpa. Önskar att jag hade ett uterum under tak, så hade soffan fått stå på vädring. Det märks, att så fort man sätter sig, så puffar lukten upp genom lädret. Funderat på, att lägga kattsand i den… Ny alltså… Det ska ju också suga upp lukt! Allt jag hittills har gjort har ju bara blandat sig.

http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=9464&highlight=kista
Jag hade en fråga på sysidan om en luktande kista jag ropat in på auktion. Kanske kan du få ut något av den tråden? När jag väl fick hem kistan så luktade den inget annat än gammal möbel, men…
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=19273896 annars har jag läst en del positivt om Yocoair, som bl a finns på Claes Ohlsson.

Har haft liknande problem med skinnsoffa! Jag provade allt utan att det gav någon större verkan!
Till sist tog jag klorin med någon doft typ äpple(luktar mildare) och spädde ut i en skurhink. Ca 1,5dl i en halv hink! dränkten in en handduk och torkade av hela soffan! sedan torkade jag även nere i soffan med handduken. Eftersom det blir litet blött, så tröck jag sedan ner handdukar där, så att de fick suga upp det fuktiga ur soffan. Gjorde denna procedur 2ggr….sedan helt luktfritt!!! Det var en katt som pinkat i soffan och det hade runnit ner i soffan och luktade rejält! och det blev helt luktfritt sedan!!!!
Om lädret blir litet torrt, så ta och smörj in det sedan.
Bullan, så gjorde jag exakt med Klorin och citron..Kanske jag ska prova igen. Hm… Clas Olsson, ska kolla
Nu har jag beställt Yokogrejer…… Ska Ska dessutom ta och vända upp och ner på soffan, den är utan lösa dynor och tvätta på Bullans sätt även där! Tack för alla tips!

Hoppas det hjälper…är det krafig lukt(som det var för mej)…så kan du ju göra så att du tycker ner en klorinlösningsfuktad handduk ner i soffan en 20-30 min! …och sedan sätta ner en torr handduk som får vara där tills det är torrt igen.

Hur mår din soffa nu då Gunilla?
Luktar lite mindre… Ska ringa posten i morgon, så brevis tar med sig Yokogrejerna på tisdag,,,,Nu liuktar det liksom bara när man säter sig i den. Arne ÄLSKAR det hörnet……KAtten på biden, alltså….