Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikettsömnad
Läst 1281 ggr
densomundrar
2015-02-23 17:38
0

Bra start?

Hade tänkt börja sy, färska upp minnet från slöjden och försöka lära mig att sy lite utav det som jag gärna skulle vilja ha. Funderar dock lite på vad man behöver för basic material, håller på att kolla vad vi har hemma och vad som behöver köpas. Symaskin Tyg Tråd Nålar att nåla med Måttband Sprättare Sax Har jag glömt något? Kan man rita på tyget med annat än speciell tygpenna?

Lizelda
2015-02-23 17:57
0

Jag tycker att du ska ha ett sådan där linjal som man alltid hade i slöjden, den man fick använda för att mäta ut sömnsmån. Tygpenna/krita är bra då den försvinner lätt.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

VildaVittra
2015-02-23 18:12
0

Strykjärn och strykbräda är bra, det är mycket lättare att sy rakt på ett struket tyg. 

Sedan är tunt papper också bra för att klippa ut mönster och även att stadga ett tunt tyg med medan man syr genom att använda det som mellanlägg, sedan drar man bort det när man sytt klart sömmen. Jag köper mitt på biltema. 
http://www.biltema.se/sv/Hem/Forvaring/Lador/Packpapper-85121/

En stark lampa vid symaskinen underlättar också. 

Ska man tvätta tyget efter man sytt fungerar en mjuk blyertspenna, alltså en sådan man skuggar med, lika bra som en textilkrita.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Lizelda
2015-02-23 18:19
0

#2 Syr du över pappret då? :O

densomundrar
2015-02-23 18:23
0

Ok, tack för era tips :-) ja, strykbräda och strykjärn finns redan. #3 det går utmärkt, det gjorde vi i slöjden :-)

VildaVittra
2015-02-23 18:24
0

#3 Alltså, man nålar fast tyg-papper-tyg och så syr man raksöm, sedan är det bara att riva bort pappret. Det gör att tyget inte drar sig och blir lättare att styra.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Lizelda
2015-02-23 18:36
0

#5 Jaså, då förstår jag, fick inte vi lära oss ^^

Sindri
2015-02-23 20:33
1

Ta rätt på gamla uttjänta lakan och annan textil. Det är guld värt att kunna göra toiler om man inte är säker på att mönstret passar. Man klipper till och provar en toile, sedan ritar man eller nålar ändringar på den och så ser man till att göra samma sak på pappersmönstret. Det är sällan ett mönster som man köper passar perfekt överallt på kroppen. Har man ett någorlunda styvt tyg till toile går det utmärkt att klippa efter den också.
Märkpapper och sporre är också bra att ha.
Lite resår brukar man alltid få användning för.
Säkerhetsnålar att trä i resåren med.
Nålpåträdare!
Fingerborg.
Skräddarkrita.
Det är bra med en liten sax också vid symaskinen att klippa av trådar med.
Jag använder alltid knappnålar med glashuvuden, de smälter inte när man pressar på plagget.
Jag älskar att botanisera på loppisar och i andrahandsaffärer efter sybehör. Man kan hitta riktigt fina, vassa gamla nålar, fingerborgar, sporrar, blixtlås, vackra knappar, mönster, band, blommor, trådrullar, pärlor mm.

Jag tvättar alla tyger innan jag syr. Då vet man om det krymper, drar sig etc.

densomundrar
2015-02-23 21:27
0

Rensade ur lite lakan idag och hittade ett trasigt rosa lakan som jag tänkt sy något roligt av till mitt lilla gudbarn på 5 år, som första test. Hon blir nog glad :-) Vad är en tollie och sporre?

Sindri
2015-02-23 23:31
0

En sporre används för att överföra markeringar (ex. vis bystveck)  från mönstret till tyget. Man lägger ett markeringspapper mellan mönstret och tyget och sporrar. https://sicdesigner.files.wordpress.com/2014/06/sporre.jpg

En toile (uttalas toall) är en modell man syr eller tråcklar upp i tyg för att kunna prova på sig själv och göra ändringar som man sedan överför till pappersmönstret. Ett papper är ju stelare och är svårare att prova. Det är speciellt bra att göra om man gör något riktigt figursytt.
Man kan också använda gamla tygbitar om vill kopiera ett plagg som sitter bra. Då nålar man fast det i plaggets sömmar och försöker så gott det går klippa efter sömmar och veck. Inprovningar får man gissa och chansa lite på, men det brukar gå bra.

densomundrar
2015-02-24 07:00
0

Aha, tack för ditt svar :-) Då jag tröttnar ganska snabbt på projekt om jag inte fastnar för dom direkt så vill jag gärna inte köpa på mig för mycke, därav försöker jag att börja ganska basic :-)

Lizelda
2015-02-24 13:21
0

#10 Känner igen känslan så väldigt väl :) Har dock turen att ha börjat sy flera stora grejer innan och älskar det så om jag bara kommer igång så går det asbra!

densomundrar
2015-03-02 20:28
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sydde på ett projekt det första jag gjorde när jag kom hem, hann nästan klart men tråden gick av utav okänd anledning och då lade jag ner för dagen. Jag har däremot ett litet problem, maskinen knakar till på något sätt och nålen flyttar sig lite och sömmen blir hackig (syns på två ställen). Någon som vet varför det blir så? Ska nog leta efter en skräddarkrita eller liknande imorgon när jag åker in till stan, det underlättar.

Sindri
2015-03-02 23:46
0

Det kan vara mycket. Dålig spänning på över- eller undertråd. Inte samma sorts över- och undertråd. Fel läge på frammataren. Sned nål. Eller att du råkar sträcka tyget för mycket.
Vet ju inte hur gammal maskin du har, och hur den drivs. Var det länge sedan den var på service - blev smord?

Klipp till en liten lapp av ett skräptyg. Prova att sy och ändra lite inställningar, och se om du kan upptäcka vad felet är.

densomundrar
2015-03-03 08:46
0

Oj, får kolla. Det är en oanvänd singer som jag har, vet inte årsmodell men tror att den är kanske 10 år eller liknande, en billighetsvariant skulle jag kunna tro då den är ganska basic.