Eva Trotzig - Sticka retro
Eva Trotzig - Sticka Retro, Varmt och stickat som förr
Boken innehåller beskrivningar på stickade plagg som enligt baksidestexten är "älskade plagg som mormor och mamma fick lära sig att sticka i slöjden", samt retrotrendiga favoriter och stilfulla klassiker.
Bland beskrivningarna finns bl a babyhjälmar, sk sportgarnityr, en mönsterstickad vante stickad efter en vante hittad på en busshållplats i Norrtälje, ett par kragar och halsvärme, några pulsvärmare, stickade yllebyxor, tröjor med inspiration av äldre modeller bl a halländsk binge och en reliefstickad herrtröja i 1940-talsmodell, samt den nästintill obligatoriska dräkten med kofta och kjol från 1950-talet. Flera av beskrivningarna i boken är sådant som jag skulle tänka mig att sticka. Speciellt sportgarnityret och de mönsterstickade vantarna lockar. Den rymliga storpolon känns inspirerande och är helt klart att en tröja som jag skulle kunna tänka mig att sticka, även om jag förmodligen skulle göra en egen beskrivning till den. Boken innehåller även en del tips om hur man gör om man vill sticka "retro".
För mig är retro ett begrepp som omfattar 1950-1970-tal. 1940- och 1980-tal är gränsfall, även om det är svårt att sätta göra en tydlig definition. Vissa plagg har t ex varit moderna flera gånger under 1900-talet och 1950-talets stickmode skiljer sig från 1970-talets. Pulsvärmare och halskragar är inte retro för mig, även om de är inspirerade av 1800-talsmönster. Den typen av plagg har blivit moderna de senaste 10-15 åren.
Vill man ha en stickbok som känns modern och i tiden nu, så är Sticka retro ett bra val. Den innehåller mycket som är inspirerande, men är man specifikt intresserad av retrostickning, så tycker jag att det finns bättre val. Modellerna i Birgitta bok Forslunds Älskade kofta, ger mer retrokänsla. Vill man sticka efter gamla modeller så kan det vara värt att leta efter äldre handarbetslitteratur och utgå från den och göra sina egna mönster. Några exempel på äldre handarbetsböcker som kan vara värda att leta efter
mönstertidningar från t ex Femina
Stickskolan av Willy Maria Lundberg
Stora Handarbetsboken Wezeta förlag 1965
Bondesen - Den nya stickboken (1940-tal)
Har man modellerna klart för sig, så kan man "översätta" dem så det blir möjliga att sticka idag.

Länk till Bokus hemsida med information om boken. http://www.bokus.com/bok/9789155260941/sticka-retro-varmt-och-stickat-som-forr/ Den finns även hos andra återförsäljare och kan finnas på bibliotek.

- Inbunden
- Språk: Svenska
- Antal sidor: 112
- Utg.datum: 2014-10-08
- Förlag: Bokförlaget Semic
- Medarbetare: Sundberg, Monica (form) / Nuhma, Malin (foto)
- Dimensioner: 230 x 200 x 20 mm
- Vikt: 533 g
- SAB: Qccaa
- ISBN: 9789155260941
Fakta om boken från Bokus hemsida