Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikettsömnad
Läst 1697 ggr
Saffran0Spice
0

Behöver lite råd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har köpt ett hundtäcke - det sitter jättebra med endast ett problem, den är för lång under magen så min hanhund kommer kissa i täcket >.<

Men jag tänkte att jag skulle ''sy in'' magen lite genom att göra en U form, men vet inte hur det ska göras bäst.
(Bilden visar ungefär hur jag menar)

Hur skulle ni göra?
Jackan är fodrad med fleece (kanske något mer mellan skikt?) och ett vind/vatten tät Houndtex utanpå.

Pialinn
0

Först zick-zackar du den bit du vill ta bort, klipper bort tyget, men låter sömmen vara kvar. Sen syr du fast en snedremsa över sömmen.

Du kan prova om det var en tillräcklig bit du klippte bort innan du syr fast snedremsan. Sy hellre en för lite "öppning". Lättare att ta bort mer än sy fast det du tog bort för mycket.😉

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Saffran0Spice
0

#1 Ok - tyvärr har min maskin ingen zick-zack (gammal singer från 30-talet)
Men funderade på att sy en raksöm en bit in, klippa och lämna lagom att vika in och fålla med ytterligare en raksöm - kan det funka?

Pialinn
0

Sy 2 rader raksöm med 0.5 cm mellanrum när du kommit fram till hur stort utklipp du ska göra. (Det är alltid svårt att vika en rundad "söm".  När du viker blir det veck. ) Sen kan du sätta på en snedremsa eller annat töjbart band. Du kan även klippa till ett eget band av tyg du kanske redan har.  Man klipper då en remsa på snedden, för då blir den töjbar.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Saffran0Spice
0

#3 Tack!
Jag har gjort som jag skrev - fungerar bra!
Blev dock inte supersnyggt, så ska sy på ett band eller liknande och dölja lite =)