Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikett: pyssel-heminredning
Läst 3463 ggr
Caspia
0

Tvätta fiberfyllning?

Jag har virkat en bläckfisk till för tidigt födda barn. Den ska nu fyllas och det enda jag har hemma är Stoff och stils "Fiberfyllning" (Fiber filling). Hittar inga tvättråd på vare sig påse, katalog eller hemsida. Är det någon av er som tvättat denna fiberfyllning, t ex i en amigurumi eller kudde och hur gick det? För att bläckfisken ska kunna ges till en bebis måste den tåla att tvättas i 60 grader. Jag har ingen egen tvättmaskin och är egentligen lite för otålig för att boka tid och testa en tvätt av fyllningen, varför jag testar att kasta ut frågan här. Vad jag inte vill vara med om är att fiberfyllningen tar sig ut ur bläckfisken eller byter skepnad till typ en filtad tuss.

Envishet och drömmar

anki1
0

Vet inget om tvätt av fiber, men har ju tvättat ett o annat gosedjur  när barna var små. Det jag mest tänkte på var att det kanske kunde vara bra att sy in fyllningen i en "innerpåse" så den inte slinker ut genom maskorna.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Lill-Kisse
0

Snurrade runt och hittade till sist en sida från Stoff och Stil där fiberfyllning nämndes som stoppning i en kudde. Det var 100% polyester.

Caspia
0

Tack. Då är det väl ingen idé att prova, polyester tål väl max 40 grader? Och innerpåse är en bra grej, ska bara hitta ett bra tyg. Det är höga krav på att det inte får ludda eller ha varit utsatt för smuts, så man kan inte ta ett begagnat tyg.

Envishet och drömmar

Lill-Kisse
0

#3 Jag håller med dig. 40 grader är nog max för polyester.

Det där med val av nytt eller begagnat tyg kan väl inte vara enkelt? Ett nytt tyg kan vara behandlat med något, som man inte alls vet vad det är. Numera tvättar jag alla nya sockar och underkläder innan jag använder dem alls, för att slippa utslag och klåda av främmande kemikalier.
Gamla bomullslakan, som man tvättat många gånger, tycker jag är bra tyg till innepåsar o dyl.

Caspia
0

# 4. Man vill ju inte göra fel och råka orsaka katastrof för knatten. Kom på att en av tvättmaskinerna i tvättstugan har 90 gradersprogram, det borde ju duga om man kör ett bomullstyg (lakan) i det. Jag hade nog misstolkat/överdrivit instruktionerna lite.

Envishet och drömmar