Blåbärs fläckar
Hej, jag vet inte om det här är rätt ställe att fråga denna fråga på, men jag ger det ett försök!
Jag har varit ute i skogen och plockat blåbär, nu är det så att jag inte kan få bort blåbärs fläckar från min favorit tröja!
Snälla, är det någon som vet hur jag kan få bort det?
Blåbärsfläckar kan vara svåra att få bort, men med moderna medel kan det gå hyfsat bra.
Först måste man vara säker på att tröjan tål vatten och inte fäller färg. Sedan skulle jag smörja in fläcken med Galltvål och låta den verka en god stund innan jag tvättar bort den. Man sköljer bort resterna genom att badda vatten igenom tyget och låta det sugas upp av en frottehandduk på andra sidan. Galltvål kan köpasbl a på Clas Ohlson och i Duka-butikerna.
Förr i tiden använde jag en mycket komplicerad fläcknyckel, många kemikalier skulle användas i rätt ordning och man gjorde olika beroende på vilket material fläcken satt på. Den fläcknyckeln har jag gjort mig av för länge sedan.

Väck fläckspray finns på Överskottsbolaget och på NK sybehör. Den är suverän till frukt och bärfläckar!

Tack! Jag testar med galltvål , för det har vi hemma
Om inte det fungerar , köper ja väck fläckspray och hoppas på de bästa!
Jag har faktiskt haft tur med Vanish, men då måste kläderna vara färgäkta.. annars bleks de eftersom det är syre som är det aktiva ämnet.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Jag vet inte vad galltvål är, men det finns en fantastisk liten sak på ÖB eller möjligtvis Rusta… Det ser ut som en liten tvättsvamp, men den e verkligen magisk! Tar det mesta… på väggar, möbler. Har dock inte testat på kläder… men det borde ju också gå… Vet tyvärr inte vad de heter, men de är vita svampar.