Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikettvirkning
Läst 6764 ggr
kaisakavat
1

Filtprojekt mormorsrutor..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag har riktigt kul. Håller på med en filt till min systerdotter 3 år, som har beställt en i "rosa, rosa och vitt". Med lite assistans från sin mamma, annars hade det nog blivit "rosa, rosa och rosa".. 😉

Gjorde först några provrutor, fastnade för dessa varianter. Har sen provat lägga ut dem i olika mönster och fastnat för den här läggningen. 

(försök tänk bort lakanet under, lagt ut på det för att kunna rulla ihop och lägga åt sidan 'i bibehållen ordning'..)

Vad tror ni? Är den för 'rörig'? Behövs mer vitt för att lugna ner intrycket? Eller nåt annat?

Tror det blir att virka ihop rutorna med vitt garn och smygmaskor från rätsidan i de bakre maskbågarna, metod som visas här.

kaisakavat
0

Märker att 'läggsningssystemet/mönstret' jag tänkt ut blir allt tydligare ju fler rutor jag lägger till. Och då 'fattar' hjärnan och det känns mindre rörigt. 

Kanske behövs inte något tillägg av vitt..?

VildaVittra
0

Skulle jag lägga till skulle jag faktiskt lägga till med rosa.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

kaisakavat
0

Ja, hm.. kanske.. 🤔 ..det är ju minst av den mellanrosa..

Tack.

TerriZue
0

Tycker den var himla snygg! Jag gillar balansen mellan vitt och rosa som det är, jag tycker inte du behöver lägga till mer utav någon färg. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

kaisakavat
1

Tack! Roligt att du tycker den e snygg, tycker ju jag också. 🙂

Har bestämt mig för att låta själva läggningen vara som den är, men kanten runtom får bli ljust rosa.

[JeanetteK]
0

Jag gillar den också! Jättefin verkligen. Jag tror det skulle bli jättefint om du virkar ihop den med vitt garn som du beskrev! Vill gärna se slutresultatet sen.

kaisakavat
4

Tack för all respons ni gett. Roligt. 🙂

Jag tog paus från projektet efter att ha gjort alla rutorna. Körde igång igen i förrgår, med att virka ihop dem enligt instruktionerna i länken ovan. Det gick långsamt i början och kändes urtråkigt (jag är en sån som avskyr ihop-sy-fasen), men när jag hade gjort hälften såg jag plötsligt ljuset 😉 och nu är de KLAR!!

Har provvirkat olika varianter på kantning och kommit fram till att en enkelrad rosa blev finast. 

Lät bli att göra luftmaska mellan stolpgrupperna i ramvarvet, vilket håller in/stadgar upp kanten bra - och gör så det ser lite lätt vågigt ut. Tycker det blev dekorativt. Jag är nöjd och hoppas systerdottern ska bli glad - hon fyller år nästa helg.

[JeanetteK]
0

Åh så fin den blev! Grymt jobbat! 👍

kaisakavat
0

Taack!! 🙂 *stolt*

[JeanetteK]
0

Du ska verkligen vara stolt! Jösses, vilket jobb! 🙂✨

kaisakavat
4

Närbild på 'ihopvirkning' och kant..

TerriZue
0

Den blev himla snygg! :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

kaisakavat
0

🙂

parsley
0

Så snygg!

kaisakavat
0

🙂