"Fotografera" textilt med scanner
Av vännen Marianne Magnusson i Svanskog fick jag tips om en speciell WEB-plats http://www.textilarkivet.se/
WEB-sidan drivs av Textilmuséet Västernorrland i Sollefteå.
Eftersom vi i Nyeds Hembygdsförening har mycket textilt material/materiel i färdiga pkagg och som tygprover kontaktade jag Textilmuséet för att fråga hur man fotograferar textilt.
Förutom "vanlig" fotografering av plaggen på provdocka eller levande modell placerar man tyg på en vanlig flatbäddsscanner. Resultatet blir mycket gott och detaljerna syns mycket bra.
Ett provobjekt (av hustrun knypplat hjärta) placerade jag i min scanner. En lätt bildbehandling gav det resultat som framgår av bifogad bild och delförstoring.
Jag kan intyga att det blir mycket bra bilder, har använt metoden för att skicka bilder till andra. Men var försiktig! Textilien utsätts för mycket starkt ljus som bryter ner den, så det är inget för gamla och värdefulla textilier.
Även jag har gjort så… fast inga dyrbarheter.
Det finns även tyg som man kan lägga i färgskrivaren om man sen vill återskapa sitt tyg…
Numer pensionär i Nynäshamn
Jag har vid flera tillfällen scannat mina textila alster… blir jättebra!
#2 kan man skriva ut på tyg????

Det har jag aldrig hört att man kan. Men jag vet inte, det kanske finns specialskrivare inom industrin

Det finns special skrivare för banderoller och sådana där plast plakat m.m. Fast inte oöverkomligt om jag minns rätt. Man kan ju till och med skriva ut bilder på marsipan, finns bagerier som har, så det är väl mer färg och material som ska stämma än att det inte går

Vad ska man ha som signatur tro?
Ja man kan skriva ut på tyg i en alldeles vanlig bläckstråleskrivare.

Även marsipan? Där ser man, men bläcket måste vara giftfritt. Och om man skriver på tyg med bläckstråle kan det ju inte tåla tvätt?
är det något speciellt typ man ska använda då? eller går det bra med vanlig bomullsväv?
Det är ett speciellt tyg (bomull tror jag) som är limmat på A4-papper.
Pappret tar man bort sen man kört det genom skrivaren
Man stryker det för att fixera färgen och det skall vara tvättbart, men jag har inte vågat testa. Har bara använt det till sådant som inte behöver tvättas så ofta än så länge.

Varifrån köper man det?
Jag har köpte det i en affär för Quiltning.
intressant, undrar om man kan göra sånt själv 
Det skulle vara kul att prova, när man har tid….
Vad duktiga ni är!
16# transferpapper? som tryck man skriver ut?
Transferpapper är ett specialpapper som man skriver ut en spegelvänd bild eller text på, i en vanlig färgskrivare.
Jag använder mig av HP Iron-on Transfers. Det kostar 243 kr för 12 st A4-ark.
Man stryker med ganska varmt strykjärn på ett bomulls eller linnetyg.

Tack för tipset. Det kan bli mycket kul med det!
Hade tänkt kvilta förra helgens bröllopspar men kanske man ska vara lat o "skriva ut" dem istället o pynta lite tjusigt runtomkring. Skulle vilja ha m en dikt också men är urdålig på att brodera…då kan man skriva i ngn tjusig stil i word o sedan bara skriva ut alltså…måste testas!