"krullig" hexagon-filt
Håller på att virka en hexagon-filt i akrylgarn, men nu när jag börjar få ihop raderna så tycker jag att den "krullar" ihop sig eller vad man ska säga.
Hur sjutton gör jag för att få den platt/slät? Blir det bättre bara alla rutor är på plats och den får lite tyngd och jag ev gjort en ram runt den?
Vill helst inte tvätta den då jag tänkte ge bort den och vill att den ska kännas som "ny".
Jag tror den kommer att tyngas ut och bli slätare. Om du oroar dig så kan du montera ihop några rader, fukta dem lite lätt (spraya med duschflaska till exempel) och lägga dem på t.ex. köksbordet täckt med en tjock handduk, och nåla fast. Förmodligen måste du linda handduken runt bordsskivan och sätta ihop med en säkerhetsnål eller något så det orkar hålla emot. Låt torka och sätt ihop del för del.
Tyvärr har jag samma problem när jag försöker virka men jag tror nog att du kan våtpressa den. Hoppas ngn annan som vet bättre svarar Lycka till sb
sb
Om den blivande filten krullar sig mycket är det bäst att kolla virkningen. Kolla hur det blir med en grövre eller en finare virknål. En lösare virkad hexagon bör vara lättare att få slät.
Eftersom materialet är akryl tjänar det inget till att spreja på vatten och torka platt. Det funkar bra med ull, men akryl är ju ren syntet som framställs av olja. Jag skulle lägga ut filten platt och ångstryka, men håll strykjärnet så lätt att du inte plattar till filten.
Tänk på att filten ska kunna tvättas senare.
Lycka till!