Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikettsömnad
Läst 2830 ggr
Salish
0

Sy en sprund

Hej, vet inte om jag har kommit till rätt forum men det har med sömnad att göra i alla fall. Har köpt mig en jättefin kavaj, helt perfekt för mig och jag hade letat så länge. Upptäckte sen efteråt att den inte har någon sprund bak, vilket stör mig litegrann. Kan man sy en egen sprund på den eller behöver jag gå till en skräddare? Eller är det helt omöjligt att bara göra en sprund? Bonusfråga till er som sysslar med ridning på tävlingsnivå, om jag ska tävla dressyr eller hoppning på max lokal nivå och jag har kavaj, bör den ha en eller två sprund? Om jag nu ändå ska fixa till den kan jag ju lika gärna fixa till den så att den passar för tävling också om det skulle vara aktuellt. =)

parsley
0

Sprundet syr du genom att öppna sömmen och göra om det till ett sprund. Om det är möjligt beror lite på hur sömmen är sydd och hur stor sömnmån det är. Kan du öppna fodret och se efter hur sömmen ser ut?

Ang kavaj på tävlingsnivå. Finns det något reglemente som säger hur kavajen ska se ut och vilken klädsel som krävs? Annars kan du ju titta i butiker eller på sidor som säljer hästartiklar och ridkläder och se hur kavajerna ser ut? Jag kan tänka mig att två sprund är praktiskt när man sitter i en sadel och att kavajen följer kroppsformen lite bättre då.