Nummer på virknål
Hej!
Kanske är min fråga omöjlig att svara på, men jag chansar..
Sedan ett antal år har jag en lång bit virkad spets på tillväxt. Har haft långt uppehåll i virkandet, men planerar nu att virka vidare för att så småningom fälla in bitar av den fina spetsen i kläder/saker jag syr.
Mitt bekymmer:
Har förstås inte antecknat vilken nr på virknålen jag använde när det begav sig..
Bilden säger kanske inte så mkt… Spetsen blir ca 6,5 cm bred. Ska förstås provvirka och se vart det bär, men frågan är:
På garnnystana står Virknål nr 2 men jag blir osäker. Kan det vara Boye 2 som avses då? Eller nåt annat nummersystem??
Tycker en Boye nr 2 ser för grov ut med tanke på hur finmaskigt jag har virkat. Det är dock troligt att jag gått efter vad som står på banderollerna..
Nån som vill/kan ha synpunkter på detta virrvarr..
Tack på förhand! 
Svarar själv på en del av min undran..
Det är INTE Boye nr 2 som avses - alldeles för grov.
Fråga:
Vad kan det då vara för Virknål nr 2 som avses?? Vilket nr-system och vad motsvarar det i Boye??
Inte för att jag är någon expert på virknålar, men jag har aldrig hört talas om annat än virknålar med mm-storlek, och Boyes, de där som blir tunnare och tunnare ju högre nummer det är. Hittade en tabell med storlekar på Boyes virknålar, och där står det att Boye 2 är ca 2 mm, så det blir ju liksom ingen skillnad. Hoppas någon annan kan ge bättre besked.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Men eh…. hur blir det då när Boyes nålar blir TUNNARE ju HÖGRE nummer de har?? 
Jag har nu provvirkat och bytt undan för undan "ner" till Boye nr 9 (smalare och smalare nål alltså) och nu ser det ut som det jag virkat innan. Nr 9 funkar alltså bra på garn som är märkt Virknål nr 2.
Fattar inget..

Vet att det finns nåt som helter Inox, även på virknålar alltså, men har inte koll på hur de ser ut. Tror de brukar ha decimaler på sina nummer…
Sen har jag en betydligt grövre virknål än Boye 2, som heter inget namn men det står 2,5 mm på den. Såpass grov som man använder när man virkar tjockare bomullsgarn.
Har inte Inox mm-storlekar?
Boye 9 skulle alltså vara 1,25 mm.
Jaa… jag har inga kommentarer. Har nog aldrig förstått mig på virknålar, särskilt inte Boyes tunnare.

Då är vi två..
Inox kan mkt väl ha mm-storlekar, men vet inte.
Virkade två mönsterrapporter igår kväll, till TV-tittandet. Gjorde rätt många fel - läste på fel rader i mönstret, hehehe.. Nu tror jag mig ha "förstått det" och kan virka utan att kolla i boken och Boye 9 verkar fortfarande "rätt"..
Tror mig också behöva nya glasögon..
Märker att garnet visst kan virkas på grövre nål, men så grovt som Boye 2 tror jag INTE på..
Kanske får jag lämna detta "mysterium" bakom mig. I fortsättningen sätta i system att anteckna på mönstren vilket garn och vilken nål jag använt.
Just det.. hittade också en nålsort som kallas Imra. Som jag inte vet hur de numrerar..

Tabell som visar Boye-nummer resp mm.
Virknål Boye nr motsv Virknål nr
0-1 " 2,50-2,75 mm
2-3 " 2,00 mm
4-5 " 1,75 mm
6-7 " 1,50 mm
8-9 " 1,25 mm
10-11 " 1,00 mm
12-13 " 0,75 mm
14-15 " 0,60 mm
En liten undring bara. Finns det inte grövre Boye-nålar än motsv 2,75 mm? Hur är de numrerade?
parsley - Du är en ÄNGEL! 
Kopierar och skriver ut.. plastar in och lägger en kopia i bankfack!!
Din fråga.. ingen aning!
Möjligen övergår de till mm-numrering av "praktiska" skäl.. annars hamnar de ju på minustal när det blir tjockare nålar. 
P.S. Jag har "ärvt" en rulle virkgarn, rekommenderad virkkrok 0,60 mm (boye 14-15 alltså), jättetunt, nästan som sytråd. Blir ju småsugen att prova virka av det, men det får ju bli som "kul grej" bara, måste ju ta 100 år att komma nån vart med det.. och vad ska man använda det till?

Tunt virkgarn? Fin spets. Hyllremsor. Mellanspets i fina lakan. Typ. Min mamma virkade en del sådant, men jag har aldrig känt behovet.

Det finns även grövre Boye virknålar som är numrerade med bokstäver istället för siffor.
- Sizes: G, H, I (4.25mm, 5mm, 5.5mm)
- Sizes: J, K, N (6mm, 6.5mm, 9mm)
- Sizes: H, I, J (5mm, 5.5mm, 6mm) - - -
- Sizes: F, G, H, I (3.75mm, 4.25mm, 5mm, 5.5mm)
- Sizes: E, F, G, H, I, J (3.5mm, 3.75mm, 4.25mm, 5mm, 5.5mm, 6mm)
- Sizes: D, E, F, G, H, I, J, K (3.25mm, 3.5mm, 3.75mm, 4.25mm, 5mm, 5.5mm, 6mm, 6.5mm)
- Sizes: 1, 7, 10 (2.75mm, 1.65mm, 1.3mm)
- Sizes: 0, 1, 7, 8, 9, 10 (3.25mm, 2.75mm, 1.65mm, 1.5mm, 1.4mm, 1.3mm)
- Sizes: 00-14 (3.5mm-0.75mm) - - -
- Sizes: 5, 7, 10, G, H, I (1.9mm, 1.65mm, 1.3mm, 4.25mm, 5mm, 5.5mm)
Poeten Karin Boye står staty utanför stadsbiblioteket i Göteborg. Ibland får hon en halsduk eller mössa för att slippa frysa,
Fast oftast har hon en blomma i handen.
Tror inte hon skrev någon dikt om textilhantverk, dock.
Jag har "ärvt" mammas syskrin och i en låda finns virknålar i olika grovlekar som heter Inox, andra heter Inoxal. Känner någon till dem? Jag har också en undran. Drops virknålar, är deras storlekar annorlunda än t.ex Inox? I beskrivningen jag ska virka står det att 22 maskor och 10 varv ska bli en provlapp på 10 X 10 cm. Jag måste virka 23 maskor och13 varv för att få en ruta på 10 X 10 cm. Det betyder ju att det går åt mer garn än vad som står i beskrivningen.
MVH Cherstin

Om provet inte stämmer bör man byta virknål. Den virknål du bör använda ska vara lite grövre än den du använt till provet
Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Jag tror att det bara är Boye som har egen numrering på virknålar. De andra märkena är mm-numrerade. Ser virknålen ut att ha en diameter på 5 mm samtidigt som den är numrerad fem då är den mm-numrerad. Ev kan amerikanska virknålar ha en annan numrering.
#14 Det där låter logiskt och stämmer säkert. Även det om amerikanska nålar, för dessa konstiga människor
använder ju inte metersystemet.
Tänkte annars gå in på handarbetsaffären här i byn endera dagen och djupintervjua ägarinnan, som varit i branschen läääääänge..
Men..
För att återgå till min ursprungliga problematik, så skulle "Virknål 2" för det garnet jag använder, innebära en 2 mm nål. Enligt tabellen ovan så motsvarar Boye 2 ungefär 2 mm.
Och jag som tyckte det blev väldigt glesvirkat med den.
Det har förstås betydelse hur man är i "handlaget".. hur mkt man drar åt tråden, typ.. Men jag är en sån som snarare drar åt än det motsatta..
Tillbaka där jag började, alltså. Men det gör inte nåt. 
Virkade en hel del igår, dels på den "gamla" - snart är den tillräckligt lång för mitt projekt, typ 4-5 mönsterrapporter kvar. Kunde inte heller låta bli att börja virka på en ny, smal sak, bara för att det ju är så kul, och går så fort! Har redan över 1 meter av den, en uddspets att kanta nåt med.
Behöver få tag på en luftig bomull, voille eller crepe eller nåt sånt - vit - att sy själva blusen/tunikan av, den som spetsarna ska fällas in i.

Jag har funderat lite på virknålens historia. Virkningens historia är inte srskilt väldokumenterad. Det finns t ex mer nedtecknat om stickning och vävning. Man kan skilja på folklig virkning och "borgelig" virkning.
Den folkliga virkningen utvecklades lokalt med det material som fanns tiigängligt. Vantar och detaljer till dräkter hörde till det som virkades. På engelska kallas t ex smygmaskvirkning som bl a används till vantar för shephard knitting. Den borgeliga högre ståndsvirkningen kan ha utvecklats ur tambursömmen, kedjesöm som syddes med virknål på tyg stramt uppspänt i sybåge. När tunn industrispunnen hållfast bomullstråd började produceras i mitten av 1800-talet, så fanns också tråd lämplig för virkning. Överklassens kvinnor behövde fylla ut tiden och gjorde det bl a med spetsvirkning.
Funderar på om Boyes numrering av virknålar kan ha något med numreringen av tråd att göra samt om Boyes numrering kan vara så gammal att den började användas innan meter-systemet kom i allmänt bruk.
Karin Boye kanske inte var så intresserad av handarbete? Ellen Key var det t ex inte. Det finns en del fina broderier på Ellen Keys Strand, utförda av tjänstefolket. Ellen själv skulle aldrig slösa bort sin tid på sådant, hemska tanke. Selma Lagerlöf skriver en del om textil i sina böcker. Dan Andersson konstaterar i "Tiggaren Simons sång" att "min mor var en stickerska, som stack åt de rika". Ellen Key valde att avstå från textilt hantverk för att istället delta i samhällsdebatten. För Dan Andersson och Selma Lagerlöf var textil hantverk och framställning av textil en del av vardagen.
Intressant..
Boye-nålarna - vilket land härstammar de från egentligen?
Har en diktsamling Karin Boye.. Äskar t ex Där slagrutan sänker sig
Hävdar bestämt att det ryms både samhällsdebatt och hantverk här i livet. Man tänker bra när man pillar..
Ellen Kay hade kanske lite mindre simultankapacitet än jag, eller också bättre koncentrationsförmåga. Antingen eller! 
Jag kan tänka mig att om man har att kämpa mot att kvinnor inte ansågs klara av komplicerat tänkande och svåra uppgifter, så undvek man nog gärna handarbete för att inte fastna i "kvinnoarbete".Typ man måste inte sticka, virka och slå frivoliteter bara för att man är kvinna, utan man kan få vara med i diskussionen. Det där behovet av antingen eller finns nog inte på samma sätt idag.
Karin Boyes dikter har jag älskat sedan jag fick en diktsamling i tolvårsåldern.
Effie - Så var det säkert, det du skriver är viktigt. Själv har jag - trots att jag lever nu - ofta känt mig provocerad när jag av bara farten, för att jag är kvinna, förväntats mena, vilja, säga och göra "typiskt kvinnliga" saker. Alltså, ibland är det läge att "markera"..
Då ni nämner Karin Boye, så kom jag mig för att ta fram nämnda diktsamling. Länge sen, oj så mycket fint i den.
#0: hej jag vet att jag är sent ute att hjälpa till men om jag va i tid skulle jag Sktivit såhär: (hej om det står 2mm kan dat vara 2mm det spelar ingen roll vilket märke all har samma storlek. Om jag la ner ett prodjekt skulle jag låta nålen ligga med och om jag behöver nålen för något annat lägger jag till backa den när jag är klar. Du kan du ta en bit och testa dig fram men det ser ut som att en 2mm har använts. Det är lite svårt att sa men det kan vara en 1.5. )