Sy om byxor för rullstolsanvändare
🦽
Det är inte svårt att ändra befintliga långbyxor med linning samt jeans för att passa rullstolsanvändare. Om ni tittar på bild ett så ser ni att midjan på mina Fjällrävenbyxor kommer långt ner på baken när jag sitter.
När det gäller jeans har jag tre olika beskrivningar.
Som jag ser det finns det minst fem skäl varför det är praktiskt att kunna sy om befintliga byxor för att passa rullstolsburna.
- Även om det finns rullstolsanpassade byxor att köpa i specialaffärer är de ofta dyra.
- Det finns sällan möjligheter att se byxan i verkliga livet och kunna prova byxan i en butik.
- Om köpt byxa inte passar är det krångligt att skicka den i retur eller byta.
- Har man tidigare kunnat gå, kanske man har många befintliga byxor man gillar och tycker det är onödigt att göra sig av med och behöva skaffa nya.
- Speciellt när det gäller ungdomar, men också när det gäller många vuxna vill de precis som alla andra ha märkeskläder som t.ex. Levis, Diesel m.fl. och dessa säljs inte anpassade för rullstol.
För att komma till beskrivningarna:
https://textilochtips.wordpress.com/2023/04/06/anpassa-kopta-jeans-byxor-med-linning-for-rullstolsburna/
♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com
👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com
🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.
- Redigerat 2023-04-07 09:49 av Eda
Jag har gjort ytterligare förslag med hur man kan anpassa befintliga jeans, nu med textillim utan sömnad, se: https://textilochtips.wordpress.com/2025/01/31/anpassa-jeans-med-textillim-for-rullstolsburna-utan-somnad/
Det var inte jättelätt med limningen, så har du några byxor som du inte är så rädd om börja med dem!
♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com
👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com
🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.