Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

001. Allmänt 01. Om sajten 02. Spinning 03. Broderi 04. Sömnad 05. Frivoliteter 06. Knyppling 07. Stickning 08. Tovning 09. Virkning 10. Textilhistoria 11. Vävning 12. Pyssel 13. Utbildningar 14. Aktuella evenemang 15. Nålbindning 16. Böcker och lästips 17. Nytt, noterad och uppdaterat 18.Till djuren 19. Maskinsticking 20. Bloggar och poddar, hemsidor mm 21. Beskrivningar 22. Annonser - köp, sälj, verkstad, hantverkskooperativ mm 23. Välgörenhet 24. Lexikon
09. Virkning

Måste jag blocka mormorsrutorna?

2016-04-25 12:58 #0 av: Carvecomp

Jag håller på med en filt av mormorsrutor... Ju fler jag virkat desto snabbare har jag blivit i min virkning och det har också resulterat i att de blivit lösare. Så mina rutor skiljer sig i storlek, uppemot 2 cm... 

Jag har aldrig blockat innan men planen var att jag skulle blocka rutorna innan jag syr ihop filten. Efter att ha testat att blocka en ruta inser jag att jag inte hinner att blocka alla 66 rutorna innan de ska ges bort. Fruktansvärt tidskrävande.. och skittråkigt!!

Gör det något att rutorna har lite olika storlek när jag ska sy ihop dem eller är det en bra ide att blocka dem och försöka få lika storlek endå..? Brukar man blocka mormorsrutor till stora projekt?

Anmäl
2016-04-25 13:08 #1 av: Sagolikt

Måste och måste... Det är ju ingen som stämmer dig men det är ju absolut att rekommendera för ett bättre resultat.

Du kn blocka flera rutor i taget om du lägger dem på varandra på höjden. Då blir de ju blockade till samma storlek (nåla genom allihop).

Anmäl
2016-04-25 17:09 #2 av: Carvecomp

Smart! Då ska jag nog ge det en chans ändå. Tack för tipset :) 

Anmäl
2016-04-26 09:36 #3 av: parsley

Blocka mormorsrutor

Blocka eller spänn ut virkade rutor med hjälp av grillpinnar eller bambuspett nedkörda i en kartong. En lite grabbigare variant är att slå i spikar med lämpligt mellanrum i en bräda.  

Bild och instruktioner till kartongvarianten finns här

http://crochetistheway.blogspot.se/2016/03/what-is-that.html?utm_medium=social&utm_campaign=postplanner&utm_source=facebook.com

Anmäl
2016-04-26 18:49 #4 av: Carvecomp

Åå detta tips va precis vad jag behövde! (Jag som precis vart och köpt träningsmatta och tusen nålar till blockningen) Kartong och grillpinnar kommer spara energi och tid! :) 

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.