Annons:
Etikettallmänt
Läst 964 ggr
Eda
2019-07-20 09:23

Semestertips

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Brukar ni som jag handarbeta när ni reser på semester, hemma hinner jag sällan med det? Speciellt om jag reser på längre resor med buss (t.ex. på Autobahn), tåg eller båt tycker jag att det känns roligt att ha något att göra och dessutom kan jag samtidigt lyssna på böcker i en MP3-spelare eller sommarpratarna inspelade i mobilen.

Speciellt bra tycker jag det fungerar med stickning, virkning, påtning (quick knit) och ryaknytning.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
Effie
2019-07-30 10:33
#1

Nålbindning är också behändigt att ha med sig.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Eda
2019-08-05 08:44
#2

#1 Det är det och likaså Frivoliteter (spetsar), men dessvärre är jag inte något bra på vare sig nålbindning eller frivoliteter. Det enda jag gjort med nålbindning är vantar.

Här följer en Youtubefilm med nålbindning för nybörjare. 
Fler Youtubefilmer finns på såväl nålbindning som frivoliteter.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Eda
2019-08-19 16:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Häromdan var jag på Yorvik Viking Centre i York, där jag såg denna socka. Den är  från vikingatiden och jag tycker den ser ut att vara i nålbindning.  Den är funnen i England, troligen av skandinavisk härkomst, gjord i ofärgad ull med ett rött band upptill.
I Wikipedia står mer att läsa om nålbindning, se: https://sv.wikipedia.org/wiki/N%C3%A5lbindning

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Effie
2019-08-19 20:31
#4

#3 Ja, nålbindning är ju en äldre teknik än stickning och virkning, så det är väl rimligt.

Vore intressant att ha mönstret till den där sockan. Den är bunden runt runt från tån och bakåt…men på ovansidan ser man sedan en halvcirkel upp till hålet/kanten. Om det är slumpmässigt eller ett sätt att få till passformen…?

Ja ja. Jag binder sällan något mer komplicerat än handledsvärmare, så jag begär inte att förstå låg-sockor :-)


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Sjuttan
2019-08-26 09:29
#5

#0, #1. Så fantastiskt kreativa ni är! Själv tar jag bara med en liten virkning. Tar dessutom en virknål av trä eller plast så att inte säkerhetskontrollen på flygplatsen tar virknålen för mig. På buss och tåg finns väl inte den risken fast har inte använt de färdmedlen på många år.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Eda
2019-08-26 09:47
#6

Det var länge sedan jag flög och när jag gjorde det använde jag min mormors gamla virknål av ben, för jag trodde också att den skulle fastna i kontrollen.
Men man får faktiskt flyga med stickor, virknålar och saxar med blad under 6 cm. 

https://www.skyscanner.se/nyheter/vad-far-man-ha-i-handbagaget

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
Sjuttan
2019-08-26 09:59
#7

Så bra! Jag har flugit färdigt i alla fall men intressant att veta. Då kan man i alla fall inte ta livet av någon med vassa föremål som är kortare än så.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Upp till toppen
Annons: