001. Allmänt

Semestertips

2019-07-20 09:23 #0 av: Eda

Brukar ni som jag handarbeta när ni reser på semester, hemma hinner jag sällan med det? Speciellt om jag reser på längre resor med buss (t.ex. på Autobahn), tåg eller båt tycker jag att det känns roligt att ha något att göra och dessutom kan jag samtidigt lyssna på böcker i en MP3-spelare eller sommarpratarna inspelade i mobilen.

Speciellt bra tycker jag det fungerar med stickning, virkning, påtning (quick knit) och ryaknytning.

Handikapptips har tips på hjälpmedel & aktiviteterKLICKA HÄR
👗Textilochtips har tips på kläder & handarbeten vid rörelsehinder.  KLICKA  HÄR  

Bloggarna är ideella och har ingen ersättning från butiker.  - Gilla gärna! 🌺

Anmäl
2019-07-30 10:33 #1 av: Effie

Nålbindning är också behändigt att ha med sig.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2019-08-05 08:44 #2 av: Eda

#1 Det är det och likaså Frivoliteter (spetsar), men dessvärre är jag inte något bra på vare sig nålbindning eller frivoliteter. Det enda jag gjort med nålbindning är vantar.

Här följer en Youtubefilm med nålbindning för nybörjare. 
Fler Youtubefilmer finns på såväl nålbindning som frivoliteter.

Anmäl
2019-08-19 16:28 #3 av: Eda

Häromdan var jag på Yorvik Viking Centre i York, där jag såg denna socka. Den är  från vikingatiden och jag tycker den ser ut att vara i nålbindning.  Den är funnen i England, troligen av skandinavisk härkomst, gjord i ofärgad ull med ett rött band upptill.
I Wikipedia står mer att läsa om nålbindning, se: https://sv.wikipedia.org/wiki/N%C3%A5lbindning 

Anmäl
2019-08-19 20:31 #4 av: Effie

#3 Ja, nålbindning är ju en äldre teknik än stickning och virkning, så det är väl rimligt.

Vore intressant att ha mönstret till den där sockan. Den är bunden runt runt från tån och bakåt...men på ovansidan ser man sedan en halvcirkel upp till hålet/kanten. Om det är slumpmässigt eller ett sätt att få till passformen...?

Ja ja. Jag binder sällan något mer komplicerat än handledsvärmare, så jag begär inte att förstå låg-sockor :-) 

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2019-08-26 09:29 #5 av: Sjuttan

#0, #1.
Så fantastiskt kreativa ni är!
Själv tar jag bara med en liten virkning. Tar dessutom en virknål av trä eller plast så att inte säkerhetskontrollen på flygplatsen tar virknålen för mig.
På buss och tåg finns väl inte den risken fast har inte använt de färdmedlen på många år.

Anmäl
2019-08-26 09:47 #6 av: Eda

Det var länge sedan jag flög och när jag gjorde det använde jag min mormors gamla virknål av ben, för jag trodde också att den skulle fastna i kontrollen.
Men man får faktiskt flyga med stickor, virknålar och saxar med blad under 6 cm. 

https://www.skyscanner.se/nyheter/vad-far-man-ha-i-handbagaget

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.