Annons:
Etikettövrigt
Läst 1590 ggr
Eda
2019-03-10 08:56

Att knyta rya

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Att knyta ryor var under 1950, -60 och -70-talen mycket populära, men har nu åter kommit i ropet under de senaste åren. I äldre tider vävde man alltid botten samtidigt som man för hand knöt in ryaknutarna, men eftersom det är få nuförtiden som har vävstolar har det blivit vanligare med att använda färdiga bottnar.

Det är en enkel teknik för såväl män som kvinnor och tekniken fungerar också om man är rullstolsanvändare. 

Vad som behövs är en botten, garn, en ryanål och ev. mönsterpapper och en kavel (ryalinjal). 

Om man inte vill göra egna mönster finns färdiga kit att köpa. Svensk Hemslöjd har många kit att välja på men de är dessvärre dyra.

Vad jag personligen tycker, är att om man skall väva en matta som tar lång tid att knyta och som utsätts för slitage och skall hålla länge bör man kosta på sig ett bra material. Ryan överst på sidan har jag ritat mönstret till och sen har mattan knutits med ryagarn på Stora Sköndals terapiverkstad för mycket länge sedan och mattan är fortfarande i gott skick (storlek 110 x 170 cm). Skall man däremot göra prydnadskuddar eller en vepa att hänga på väggen tycker jag att man t.ex. kan använda sig av grov Aidaväv till botten och restgarner. 

Till de små kuddarna på bilden finns gratis mönster och beskrivning i min blogg, där finns också länkar till var man kan köpa ryamaterial och ryakit.
Se: https://textilochtips.wordpress.com/2019/03/08/knyta-rya/

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
Upp till toppen
Annons: