Annons:
Etikettpyssel-heminredning
Läst 1153 ggr
[Kijsen]
1/18/19, 10:40 PM

Färga avtagbar soffklädsel hemma

Hej! Har absolut ingen aning om jag kommit rätt, men jag gör ett försök! Jag har en soffa från Ikea med avtagbar klädsel som jag gärna skulle vilja ha i en annan färg. Vad jag förstått så rekommenderas det att ej färga stora möbeltyger i maskin då resultatet kan bli fläckigt eller ojämnt. Men om man skulle färga allt i en stor balja för hand? På jobbet har jag tillgång till stora plastbaljor så det skulle inte vara några problem att få plats med tyget där i. Men min fråga är då.. är det möjligt att få ett jämnt resultat? Och hur bör jag gå till väga för att få bäst resultat? Är det någon som har provat? Eller har ni andra tips och idéer? Tack !

Annons:
Sindri
1/18/19, 11:05 PM
#1

Nej, det skulle jag inte rekommendera. Här är anledningarna;
Du kan inte färga syntetfiber. Med största sannolikhet så är hela klädseln i något syntet, eller blandning och kanske dessutom behandlad med flamskyddsmedel, då biter inte färgen alls.

Skulle det mot förmodan vara ren bomull så syr man i alla fall med polyestertråd och den blir inte färgad. Jag har färgat en del plagg ändå och målat sömmar med textilfärg efteråt. Lite pilligt - så en hel soffklädsel…..
Att färga en hel soffklädsel i balja skulle jag verkligen inte rekommendera. Det skall röras lång tid och hållas jämn temperatur. Och tyget blir enormt tungt med allt vatten. Och så skölja och tömma 3 gånger. Du orkar bara inte.

Jag färgar mycket i maskin och det har alltid blivit bra. Men jag skulle aldrig färga i en allmän tvättstuga.
Senast idag färgade jag, men själva färgningen tog tre timmar, sedan skall man köra en omgång till utan tvättmedel, och sedan ett rengöringsprogram med tom maskin. Totalt 9 timmar.

Sedan kostar färgen en hel del. Ett paket som räcker till 500 gram (eller 1 kg om du vill ha en svag färg) kostar mellan 65-70 kronor (jag använder Nitor), det kan bli många paket, plus saltet. 

Jag tror du skulle komma billigare och enklare undan genom att köpa en ny klädsel, man kan t.o.m. hitta på Blocket och Tradera om inte soffan är för ovanlig eller gammal.

Det finns också företag som säljer IKEA-soffklädslar i andra färger och kvaliteter, det kostar från ca 2 500.
Kanske skall du helt enkelt byta soffa?
Hitta en begagnad som du gillar och sälj den andra - det kan gå jämnt upp om du har tur.

[Kijsen]
1/18/19, 11:32 PM
#2

Tack för ditt svar! Tänkte inte alls så långt att det skulle bli tungt haha, dum jag känner mig! Får leta vidare efter andra alternativ då :)

MonicaLagerquist
1/23/19, 11:06 AM
#3

Det finns ju lite nu och beg klädslar på Tradera om du nu inte vill köpa en ny klädsel

Stolt ägare till fem La permer

Upp till toppen
Annons: