Annons:
Etikettallmänt
Läst 758 ggr
parsley
6/15/18, 8:39 AM

Tygaffärsbesök

För några årtionden sedan så fanns det en eller flera tygaffärer i varenda liten stad. Lågprisimporten av kläder, de stora klädkedjornas expansion och fler möjligheter att både köpa och sälja på second-hand, gjorde att intresset för att sy egna kläder minskade (tror jag i alla fall). Tygaffärerna lade ner, en efter en. De som finns kvar är ofta inriktade på tyger till heminredning, snarare än klädsömnad.

Häromdagen var jag på Tygfabriken i Huskvarna och milde himmel vad roligt det var att gå in i en riktig tygaffär och dra ut tygerna ur hyllan och leta efter information på rullarna. Personalen var dessutom både kunnig och engagerad. En del garnaffärer kan ge samma känsla.

Annons:
Tant Grön
6/15/18, 9:37 AM
#1

I Borås finns några tygaffärer, bl.a. Furulunds på Knalleland och Affärn som säljer tyger till lågpris. Speciellt Furulunds har mycket tyg till kläder. Finns ett par affärer till, men kommer inte på vad dom heter.

parsley
6/15/18, 9:42 AM
#2

Kommer ihåg när Furulunds sålde på postorder och hade en katalog som man kunde bläddra i. Affärn säljer nog en del på postorder. Man kan titta på bilder på deras sortiment och ringa om det är något man är intresserad av. 

 http://www.affarn.se

Maleficum
6/15/18, 10:13 AM
#3

Vi brukar alltid åka till Textilcentrum i Sundbyberg när vi behöver tyger :) De har (iaf hade dem det tidigare och tror de fortfarande har kvar det) en speciell avdelning man kan få tillgång till om man tex lajvar, var in där för att hitta lintyg till en medeltidsklänning en gång.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

JMW
6/17/18, 1:35 PM
#4

För många år sedan köpte jag mycket tyger i vikt. I Sickla fanns en affär (minns inte vad den hette) där de hade ett berg, jag menar berg, med tyger. Det var mestadels viskoser i varierande längd. Där var jag ofta och klättrade och plockade på mig massor. På den tiden sydde jag herrskjortor i viskostyger. Varje skjorta var egen och det fanns inte två likadana. Sålde dem på kommission i en butik i Globenområdet. Detta var nog 25-30 år sedan. 

Även här i min stad fanns för många år sedan flera tygaffärer och i grannstaden. Nu finns inte en endaste en kvar.

Sjuttan
6/17/18, 6:53 PM
#5

Tygladan i Vänersborg har enorm sortering, bra priser och även en del heminredning. Bodde i de krökarna under många år o fynden blev många. Synd att jag numera har stort avstånd dit.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Effie
6/18/18, 11:26 AM
#6

Jag går inte in I tyg- och garnbutiker; det blir bara att jag handlar, och jag hinner aldrig göra något med det, och inte är jag bra på det heller… det är ändå alltför frestande.

Men Skroten I Skene (I Sjuhärad) finns väl kvar? Och ev fler I Tygriket? I Goteborg hittar man väl tygbutiker?


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
Sjuttan
6/18/18, 1:29 PM
#7

Visst blir man "ha-galen" i tygaffärer! 😀 Men tyger står sig utmärkt i skåpen och kan komma till nytta många år senare.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Upp till toppen
Annons: