Annons:
Etikettsömnad
Läst 689 ggr
parsley
5/25/18, 11:51 AM

Linnetyg från loppis

Linnetyg i form av dukar är relativt lätt att hitta på olika loppisar. Någon som vet om det lämpar sig för klädsömnad eller om det är för tungt och tjockt? Jag tänker främst på lite modernare linnedukar som antingen är naturfärgade eller kulörta, inte de äldre mönstervävda, som vanligtvis är vita.

Annons:
Sindri
5/25/18, 1:15 PM
#1

Linnedukar kan vara i så olika kvalitet så det är svårt att säga generellt.
Jag använder t ex bara handdukar i linne, jag har tagit tillvara gamla ärvda dukar, de är alla mönstervävda, och även köpt på loppis. Har färgat och sytt handdukar av. Skönt när de är urtvättade och mjuka.

Jag har också sytt underklänningar i olika färger av gamla dukar, att mönstret inte hamnar exakt i passning tycker jag inte gör något. Skall även sy linneklänningar av det, tycker det är helt underbart material.

Moderna dukar kan vara lite grövre och det kanske inte är så skönt att ha direkt på kroppen.

Lisabet
6/5/18, 3:56 PM
#2

Jag har köpt en hel del linnedukar på tradera, att använda som just dukar. Det brukar finnas enfärgade rutiga, i olika färger, jag tror jag har köpt alla färgerna. De skulle gå utmärkt att sy kläder av just dem.
Sen har jag köpt tjockare drälldukar och sytt kassar av. De skulle kanske gå bra till jacka, om man nu ville ha en sådan rutig.

Upp till toppen
Annons: